Mamma Mia 2.0 – Ja daar gaan we weer!
Donderdag 19 oktober, de eerste voorstelling van de vernieuwde Mamma Mia! in het Chassétheater in Breda. De voorstelling speelt inmiddels alweer een maandje dus het werd hoog tijd dat wij een kijkje gingen nemen.
Het verhaal
Een bekend verhaal dus we houden het kort. Sophie, de dochter van Donna, gaat trouwen met haar Sky. Echter wil ze dit doen waar haar vader ook bij is. Dus besloot ze drie mannen waar haar moeder “puntje puntje puntje” mee heeft gedaan, uit te nodigen voor haar bruiloft.
Donna nodigt op haar beurt twee oude backingvocals en vriendinnen uit op het eiland. Wanneer de hele groep samenkomt begint de chaos pas echt. Wie is Sophie’s vader? Vind ze die op tijd voor haar bruiloft? En welke tradities horen nou eigenlijk bij zo een bruiloft?
De chemie straalt aan alle kanten
Wat meteen opviel, was hoe veel plezier de musicalacteurs hadden bij het spelen van deze voorstelling. Het samenspel bracht het geheel echt naar een hoger level.
Wieneke Remmers was deze avond op als Donna. Dat betekent dat Melise de Winter de rol van Rosie mocht vertolken. De dynamo’s werden gecompleteerd door Carolina Dijkhuizen die een vocaal zeer sterkte Tania neerzette. Ondanks dat er understudy’s op waren spatte de chemie en de gezelligheid eraf.
Hetzelfde geldt voor René van Kooten, Barry Beijer en Dennis Willekens. Zij spelen Sam, Phil en Harry. En ondanks dat hun karakters wildvreemden van elkaar zijn, voelt het alsof zij elkaar al jaren kennen.
Hertaald en gefaald
Wellicht een wat strenge kop, maar voor ons voelt het persoonlijk wel zo. Voor deze nieuwe versie is er namelijk voor gekozen de vertaalde ABBA-muziek te vernieuwen. We begrijpen dat het heel subjectief is en we hebben ook van verschillende kanten gehoord dat ze de nieuwe hertaling van het script erg goed vinden. Wij dachten daar helaas anders over.
De vertaling van Honey, Honey naar ‘Honneponnie’ voelde al niet als een lekker begin. Toen Dankje voor de liedjes opeens te horen was als ‘blij dat jij muziek maakt’ deed dat een heel klein beetje pijn. Maar ons hart brak pas echt toen De winnaar krijgt de macht vertaald was naar ‘de winnaar claimt de prijs’. Auw!
Al moeten we er wel bij zeggen dat Wieneke Remmers dit nummer ijzersterk ten gehore bracht. Ze was misschien wat te keurig om echt een sterke Donna neer te zetten, maar bij dit nummer bezorgde ze ons wel kippenvel.
Sommige stukjes voelden zelfs een beetje geforceerd vertaald. Maar stiekem verdenken wij producent De Graaf & Cornelissen ervan dat ze de teksten van de liedjes aangepast hebben zodat musicalfanaten zoals wij niet mee kunnen zingen.
Feesten doe je niet alleen
De groepsnummers in deze editie zijn echt ijzersterk en een feestje om te zien. Het ensemble is sterk in hun dans en zang en de choreografieën zijn verfrissend en modern.
Het krachtige ensemble wordt aangevoerd door Thom Koolen, die een sterke Eddie neerzet, en Marvin Sikkema, die de rol van Pepper speelt. Wanneer de groepsnummers de ruimte vullen staan zij op de voorgrond. En terecht als je het ons vraagt.
Kwalitatief sterke cast
Toen de cast bekend werd gemaakt van deze nieuwe versie van Mamma Mia! ging ons musicalhart sneller kloppen. Een combinatie van grote namen en nieuw talent. De hele cast is sterk, maar toch willen we er een paar in het spotlicht zetten.
Om te beginnen is René van Kooten een gedroomde Sam. René stelt eigenlijk nooit teleur en nu al helemaal niet. Zijn acteertalent en prachtige zangstem zorgen ervoor dat veel vrouwen slap in de knieën worden.
Soraya Gerrits en Samir Hassan zijn een leuke verrassing samen. Het zijn twee jonge talenten die niet voor het eerst een hoofdrol hebben, maar wel echt een flinke groei laten zien. De chemie tussen deze twee is ook echt leuk om te zien.
Melise de Winter is een energieke Rosie. De humor die belangrijk is om deze rol te kunnen spelen is bij haar meer dan aanwezig. Ondanks dat ze als alternate wellicht niet altijd op is, voelt het alsof ze deze rol al helemaal eigen gemaakt heeft.
Wil jij ook te gast zijn bij een Griekse bruiloft?
Deze zogenaamde Jukebox Musical is een feest voor jong en oud. Of je nou een groot musical fan bent of niet, een bezoekje aan dit Griekse eiland is voor iedereen leuk.
Mamma Mia! is tot en met 21 april 2024 te zien in verschillende theaters door het hele land. De laatste drie weekjes sluiten ze af in het DeLaMar theater.
Kaartjes koop je hier. Mis je kans niet Honneponnies!
Header: ©Roy Beusker
Eén reactie
Karin
Helemaal eens met deze recensie van de Mamma Mia 4.0 versie. Hans Cornelissen heeft wat mij betreft de plank volledig mis geslagen met de nieuwe vertalingen van de liedjes. De ‘oude’ liedjes waren tekstueel 10 x beter dan deze kneuzenversies. Honnieponnie? Really? Geen enkel liedje was nog herkenbaar en daarom was voor mij de ‘sjeu’ van deze topmusical in de eerste 3 versies er volledig af.
Op Sam na hadden wij de originele cast. Brigitte is top als Donna, zingt goed en is komisch als het moet. Jammer dat het script en de choreografie ook dusdanig is aangepast dat de echt sterk komische stukken eruit zijn verdwenen. Het lied ‘Money, money, money’ is zo ontzettend gewijzigd qua tekst en choreo dat het niet meer leuk is om naar te luisteren maar ook niet meer om naar te kijken, het leuke is eraf gehaald. Het is niet meer de Mamma Mia die het was. Jammer, voor mij was het een echte deceptie en een diepe teleurstelling. Dit was de 7e keer voor mij naar Mamma Mia, in elke versie 2 x geweest. Deze keer gaat er geen tweede keer komen.