The Bodyguard: mist gelaagdheid, maar barst van de energie!

Op 16 april 2023 ging de musical The Bodyguard opnieuw in première in Nederland. Bij MusicalSpot waren we er iets eerder bij. Wij bezochten de try-out van vrijdag 14 april en vertellen je graag wat wij ervan vonden!

The Bodyguard vertelt het verhaal van superster Rachel Marron die bedreigd wordt door een stalker. Frank Farmer, voormalig CIA-agent, wordt ingehuurd om Rachel te beveiligen, maar daar moet zij aanvankelijk weinig van weten. En is niet blij met de continue aanwezigheid van Frank. Ondanks de woede en het liefdesverdriet van de zangeres doet Frank er alles aan haar en haar kind te beschermen. Wanneer de stalker Rachels zus Nicki vermoordt, omdat hij de zussen door elkaar haalt, doet hij nog één laatste poging voor een aanslag op Rachel. Lukt het Frank om het leven van de vrouw van wie hij is gaan houden te redden?

Zeven jaar later

In 2015 maakte het Nederlandse publiek voor het eerst kennis met The Bodyguard. Zeven jaar later is de musical bomvol Whitney Houston hits terug in het Beatrix Theater. Dit is wellicht een beetje te snel na de laatste versie. Zeven jaar vliegt immers voorbij en zeker wanneer je bedenkt dat we ook nog een pandemie hebben doorgemaakt.

Ondanks dat The Bodyguard dus nog redelijk vers in ons musicalgeheugen ligt, is het wel fijn dat producent Stage Entertainment een grotendeels frisse cast heeft geselecteerd. Zo is Nyassa Alberta te zien als Rachel Marron en speelt Tarikh Janssen de rol van Frank Farmer. Nurlaila Karim is wederom te zien als Nicki Marron, maar wisselt deze rol af met Jeannine La Rose

©Roy Beusker en Annemieke van der Togt

Duidelijk chemie

Zowel Nyassa als Tarikh zijn wat ons betreft perfect gecast voor deze productie. Nyassa heeft in Tina – De Tina Turner Musical al bewezen dat ze heel veel in huis heeft. Dat talent kan ze ook in deze show kwijt. Dat ze af en toe de moeilijke nummers van Whitney Houston niet helemaal foutloos zingt, vergeef je haar al snel. Haar stem klinkt goed, ze acteert geloofwaardig en ze danst fantastisch.

Ook Tarikh is een fijne verschijning als de stoere bodyguard. Zijn spel is heerlijk naturel, wat een fijne tegenhanger is van de toch-wat hysterische personages die om Rachel Marron heen zwermen. Maar Tarikh bewijst tijdens de karaoke-scene dat hij ook de nodige humor in huis heeft en zet een hilarische versie van ‘I Will Always Love You‘ neer.

Tussen Nyassa en Tarikh is er duidelijk chemie en dat is voor dit verhaal ontzettend belangrijk. Waar de twee eerst op elkaars zenuwen werken, slaat daarna de vonk over. Nyassa en Tarikh weten deze ontwikkeling samen erg goed over te brengen.

©Roy Beusker en Annemieke van der Togt

Kleine foutjes

Waar het acteerwerk van Nyassa en Tarikh spot-on is, mist de rest van de voorstelling een bepaalde gelaagdheid in het spel. Het was natuurlijk een try-out, maar het leek hier en daar alsof de focus van de cast wegzakte. Dit maakte het geheel een beetje onrustig en helaas nam het publiek deze onrust over. Dat is jammer, want als je een musical bezoekt, wil je jezelf het liefst helemaal verliezen in het verhaal.

Ook qua techniek lijkt nog niet alles goed te zijn afgesteld. Tijdens het eindnummer, waar Nyassa op haar allerbest een versie van ‘I Will Always Love You‘ eruit knalt, wordt de eerste rij bedolven onder een zee van rook. Dé uithaal van de voorstelling wordt door een groot deel van het publiek gemist, omdat er een lachstuip door de zaal trekt. Erg grappig, maar ook een beetje zonde.

Ondanks de kleine foutjes, is er op de energie van de cast niets aan te merken. De groepsnummers knallen werkelijk van het podium af. Hierin wordt duidelijk hoe veel plezier de cast heeft in het spelen van deze voorstelling. Een speciale shout-out naar Dance Captain Alessandro Pierotti, die nog eens extra opviel door zijn sterke mimiek en vloeiende dansmoves.

©Roy Beusker en Annemieke van der Togt

Slechts vijf maanden te zien

Wil jij The Bodyguard graag zien? Wacht dan niet te lang! De musical is namelijk slechts vijf maanden te zien in het Beatrix Theater in Utrecht. Kaartjes bestel je hier!