Eiffel: Een indrukwekkend monument in muzikale vorm
Op maandag 25 november ging in Schouwburg Amstelveen de productie Eiffel de musical in première. Een nieuwe Nederlandse productie geproduceerd door Goedemorgen Theaterproducties, bekend van Checkpoint Charlie. Torent deze productie er bovenuit? Lees hier wat wij ervan vonden!
Het verhaal
De musical Eiffel vertelt het verhaal van een vader en dochter die elkaar verliezen in het bouwen aan de toekomst. Als dochter van de bekende ontwerper Gustave Eiffel ziet Claire de droom van haar vader vorm krijgen in Parijs. Na het onzichtbare geraamte van het Vrijheidsbeeld te hebben gebouwd wil Gustave iets maken waardoor de wereld hem zal zien. Met zijn blik op de top gericht lijkt Gustave blind te zijn voor de offers die Claire hiervoor brengt.
Zij is bang dat ze na de dood van haar moeder ook haar vader verliest, nu die zich in zijn werk begraaft. Als ook haar verloofde Adolphe haar voor de onmogelijke keuze stelt is de vraag hoeveel de mens kan buigen voor zij breekt.
Ondertussen richten angstige en verwonderde Parijzenaars hun ogen op de Wereldtentoonstelling van 1889 waarvoor aan de oevers van de Seine het technisch wonder van 300 meter staal verrijst. Dat de stad en later de wereld deze toren hebben omarmd kan alleen maar komen door de liefde; de onuitgesproken liefde van een man, gegoten in staal.
Een verfrissend verhaal met aanstekelijke muziek
Een musicalproductie rondom het verhaal achter de ontwerper van de Eiffeltoren brengt verfrissing in het Nederlands musicallandschap. Het verhaal neemt ons mee langs onderwerpen rondom familie, liefde en emancipatie. Stuk voor stuk krachtige thema’s om te belichten, waar op het ene moment wat dieper in de voorstelling bij stil wordt gestaan dan op het andere moment. De historisch kloppende elementen die in de voorstelling verweven zijn vormen een mooie toevoeging aan het verhaal, ondanks dat hier tegelijkertijd ook af en toe snel overheen wordt gestapt; zoals bij het verhaal van de medewerker die de toren beklom en tragisch aan zijn einde kwam.
Het is een goede keuze geweest om van deze voorstelling een musical te maken. De muziek werkt enorm aanstekelijk en de diverse nummers zijn goed opgebouwd. Voor iedere scène is een passende toon gevonden en daarnaast mogen de sterke solomomenten van onder andere Ad Knippels (Gustave Eiffel) en Soraya Gerrits (Claire Eiffel) niet ontbreken. Vooral het solomoment van Soraya springt eruit: een krachtige en emotionele vertolking waarmee ze je bij de strot grijpt.
Karakters die blijven hangen
Geloofwaardig acteerwerk speelt een cruciale rol in een musical als deze, en de gehele cast stelt niet teleur. Ad bewijst wederom zijn talent als musicalacteur. Met zijn geloofwaardige spel en sterke zang – met een heerlijk rollende rrrrr – geeft hij zijn personage verschillende dimensies. De vader-dochter chemie tussen hem en Soraya is prachtig en voelt oprecht, wat de emotionele scènes extra impact geeft. Datzelfde geldt voor de chemie die hij met zijn overleden vrouw Marguerite Eiffel (gespeeld door Valerie Curlingford) heeft, die overigens als mooie en duidelijke verwijzing steeds in het wit gekleed was.
Dennis Willekens, die onder andere Consingy speelt en vele andere rollen, laat zien hoe snel hij wel niet kan schakelen als acteur en hoe breed zijn pallet is. Wanneer hij een reeks aan verschillende type journalisten moet laten zien, verandert hij moeiteloos van lichaamshouding, intonatie en toon in zijn spel. Hiermee zorgt hij tevens voor een prettige luchtigheid in de voorstelling.
Iemand die ook voor luchtigheid zorgt is Ruben van Keer, die als de ietwat onhandige Adolphe Salles verliefd wordt op Claire Eiffel. Met zijn knullige en charmante overkomen weet hij al snel de harten van het publiek te veroveren. Ook Roman Brasser en Maaike Franken verdienen lof. Hun spel als jong liefdeskoppel spat van het podium af. Tot slot springen de overige castleden Olaf Schot, Bart Winsingh en Josephine van Waesberghe moeiteloos bij in waar het verhaal het publiek naartoe leidt, ondanks de snelverkledingen en decorwissels die zij ook nog doen. Chapeau!
Een visueel monument
Visueel weet Eiffel te imponeren met een statig decor dat de ijzeren constructie van de Eiffeltoren op indrukwekkende wijze verbeeldt. Op deze constructie word geklommen en er wordt aan gewerkt. Jammer dat we hierbij als publiek niet zien hoe de Eiffeltoren steeds iets verder af wordt gemaakt. Nu staan de medewerkers met bijlen in de ‘lucht’ te hakken. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat het toneelbeeld wel rustig blijft en de focus volledig toe kan gaan naar de acteurs en het verhaal dat zij vertellen.
De klassieke kostuums dragen bij aan de authenticiteit en brengen het tijdsbeeld van toen tot leven. Aan ieder detail is gedacht en ook de haren van de dames zijn keurig opgestoken zoals het in die tijd was. Het is duidelijk dat hier met oog voor detail naar is gekeken.
Een verfrissende musical die veel te bieden heeft
Eiffel is een verfrissende musical die veel te bieden heeft: sterke muziek, geloofwaardig acteerwerk, en een indrukwekkend visueel decor. Voor wie houdt van een mix van geschiedenis, emotie en muziek, is Eiffel zeker een aanrader.
Meer informatie over de voorstelling én de speellijst, vind je hier!
Header: ©MusicalSpot