Sweeney Todd 2023

Sweeney Todd: een geheel nieuwe versie

Op 21 april 2023 ging de gloednieuwe versie van Sweeney Todd in première. Deze keer geproduceerd door MediaLane, die eerder al de musicals Diana&Zonen en Come From Away op de planken zette. Hoog tijd voor MusicalSpot om ook deze grote musical een een bezoekje te brengen. Ditmaal in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam.

Aan de hand van de prachtige muziek van musicallegende Stephen Sondheim reis je af naar Sweeney Todds duistere wereld. Tijdens zijn zoektocht naar wraak vormt de barbier een team met Mrs Lovett, een weduwe die haar pasteitjes maar niet verkocht krijgt. Samen bedenken de twee een moordlustig plan dat al hun problemen zou kunnen oplossen…

Sweeney Todd Simone Kleinsma
©Set Vexy

Een eigen draai

Het eerste dat opvalt als de voorstelling begint, is het imposante decor. Het verhaal speelt zich af in een koepelgevangenis-achtige setting en dat intrigeert direct. Ook de kostuums van de cast zijn hierop aangepast. Zij dragen allemaal eenzelfde soort outfit, waardoor er meteen een soort vervreemding ontstaat. Zijn we hier nu in de straten van London? Een gevangenis? Of misschien toch een gesloten inrichting? Hoe dan ook, het levert een geweldig toneelbeeld op!

MediaLane heeft er dus voor gekozen om een beetje een abstracte versie te maken van Sweeney Todd en wij zijn fan! Er is veel ruimte voor eigen interpretatie, wat het geheel erg interessant maakt. In Nederland wordt er toch vaak voor de “veilige” weg gekozen als het om musicalproducties gaat. MediaLane laat zien dat ook hier in Nederland genoeg creatief talent zit om een eigen draai te geven aan de alom bekende musicals. Wij juichen dit alleen maar toe!

Creativiteit heeft echter helaas niet alleen maar pluspunten. Het brengt ook kleine schoonheidsfoutjes met zich mee. Zo wordt in het tweede nummer, ‘Mijn Thuishaven London‘, een duidelijk idee geschept dat het verhaal zich afspeelt in de Engelse hoofdstad. Ook hebben alle personages Engelse namen, op eentje na. Mrs. Lovett, de rol die wordt gespeeld door Simone Kleinsma, stelt zichzelf namelijk voor als “Nellie”. Bovendien blijkt deze Nellie Lovett ook een Amsterdams accent te hebben. Dit is een vreemde keuze die niet echt in het geheel past. Maar een creativiteit is een proces van vallen en opstaan en dat is ook helemaal niet erg.

Sweeney Todd Samir Hassan
©Set Vexy

Geweldig samenspel

Desalniettemin wen je al snel aan het Amsterdamse accent en heeft het ook wel iets komisch. Sowieso zie je dat Simone Kleinsma helemaal in haar nopjes is met deze rol. Eerder, ongeveer 30 jaar geleden, kroop Simone al eens in de huid van Mrs. Lovett en ze is het niet verleert. Ze zingt fantastisch en geniet duidelijk van haar personage, waardoor je als publiek met haar meegeniet.

Bovendien is haar samenspel met Hans Peter Janssens, die Sweeney Todd speelt, geweldig. De liefde waar Sweeney duidelijk gebrek aan heeft, heeft deze Mrs. Lovett in overvloed. Dat is ook weer terug te zien in haar relatie met de onschuldige, maar gekke Tobias, die wordt gespeeld door Samir Hassan. Samir is op zijn beurt ook een echte aanwinst voor deze voorstelling. Zijn articulatie is on-point, hij heeft een fijne eigen zangstem en acteert als een malle (letterlijk én figuurlijk).

Sweeney Todd Jonathan Demoor
©Set Vexy

Een berg aan talent

Sweeney Todd staat voor de gemiddelde musicalkenner bekend om de prachtige, maar ook pittige muziek gemaakt door Stephen Sondheim. Eerder liet de cast al weten dat dit geen makkie voor ze is. Toch is daar weinig tot niets van te merken gedurende de voorstelling. Er wordt door de castleden (bijna) foutloos gezongen en dat getuigd van een berg aan talent. Of zoals Lone van Roosendaal het noemt: artistieke intelligentie. Hierbij overigens ook een shout-out naar het tien-koppige orkest, die de muziek fenomenaal speelt.

Vooral de stem van Jonathan Demoor, die Anthony speelt, valt extra op in dit muzikale feestje. Zijn stemgeluid past goed bij de muziek en zijn solo ‘Johanna‘ is geweldig. Hij lijkt als een vis in het water in dit Sondheim-bad. Ook Lone van Roosendaal laat in deze productie zien over wat voor talent zij bezit. In de voorstelling speelt zij de bedelares, een vrouw die door veel trauma compleet is doorgedraaid. Lone zit de gehele voorstelling goed in haar rol. Je kunt haar niet betrappen op een momentje van ‘out-of-character’. De hysterie die zij zowel in haar spel als in haar zang brengt, is erg knap. Mede daardoor reageert het publiek geschokt als haar ware identiteit aan het einde van de voorstelling wordt onthuld.

Sweeney Todd Medialane
©Set Vexy

Wees er snel bij!

De speelperiode van Sweeney Todd begint al op zijn einde te lopen. Dit weekend, tot en met 14 mei, staat de voorstelling nog in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Volgende week, van 18 tot en met 21 mei, is Sweeney Todd nog te zien in het DeLaMar Theater in Amsterdam.

Heb je de voorstelling nog niet gezien? Dan raden we je zeker aan om nog te gaan. Wees er dan snel bij, want erg lang is de productie niet meer te zien. Meer informatie over de voorstelling en kaartverkoop vind je hier.

Header: ©MusicalSpot