Sneeuwwitje, terug naar de kern: Een eigentijdse spin-off
Op zaterdag 16 november ging in het Zaantheater in Zaandam de voorstelling Sneeuwwitje de musical, terug naar de kern in première. Na de twee succesvolle tours van Alice in Wonderland en Robin Hood is dit de derde tourproductie van het NJMT (Nationaal Jeugd Musical Theater). De cast bestaat uit talentvolle kinderen en jongvolwassenen. Aan o.a. Elise Berends – die componist, schrijver, regisseur en artistiek leider in één is (!) – de taak om deze voorstelling net zo succesvol te maken. Of dat gelukt is lees je hieronder in onze review!
Het verhaal
In een hartverwarmende voorstelling over liefde voor jezelf, elkaar en moeder aarde neemt het NJMT het publiek mee in een avontuurlijke en epische zoektocht naar de ware betekenis van schoonheid. Met deze verfrissende en verrassende bewerking van het klassieke sprookje gaan we terug naar de kern van het verhaal.
Ver hier vandaan, in een adembenemend wild land, groeit de prachtige pure prinses Tourmalynn op als een bijzonder meisje dat een is met de natuur. Op een dag sterft haar moeder op mysterieuze wijze, en haar vader trouwt met Alvena, een beeldschone maar kille vrouw. De nieuwe koningin heeft een magische spiegel, die haar op een dag vertelt dat Tourmalynn mooier is dan zij. Ze geeft een jageres, die van jongs af aan al Tourmalynns beste vriendin is, de opdracht de prinses te doden. Tourmalynn vlucht het magische woud in en krijgt hulp van een prins uit een naburig koninkrijk die meer weet van Alvena’s duistere geheim. Wat zoekt Alvena diep in de mijnen, en lukt het Tourmalynn om samen met haar vrienden, de prins en de mijnwerkers de boze koningin met haar allesverwoestende jaloezie te verslaan?
Een eigentijdse spin-off
Met de voorstelling Sneeuwwitje de musical, terug naar de kern is Elise Berends erin geslaagd om van het welbekende sprookje een eigentijdse spin-off te maken. Het verhaal bevat enerzijds herkenbare elementen uit het klassieke sprookje, zoals de vergiftigde appel. Aan de andere kant is er ook ruimte voor nieuwe invalshoeken, zoals het wakker kussen van de prinses door de vader van sneeuwwitje in plaats van door de prins. Sneeuwwitje kan immers geen toestemming geven dat een vreemde man haar kust.
Over de actuele details is niet alleen subliem nagedacht, het wordt ook nog eens gebracht met een lading aan zelfspot en humor dankzij de keuze van verhaalvertelling. Het publiek is namelijk onderdeel van hoe de drie vertellers – een gezin van kleur bestaande uit een moeder met twee dochters – hun eigen twist geven aan het verhaal. Hoe zouden zij het verhaal vertellen wanneer Sneeuwwitje iemand van kleur was? Hierbij steelt de eigenwijze jongste dochter Gwendolynn (tijdens de première gespeeld door Candy Oduro) de show met haar kritische doch terechte opmerkingen tijdens het verloop van het verhaal.
Een grote, talentvolle cast
Zoals we van het NJMT gewend zijn bestaat de cast uit heel veel talenten, van kinderen tot (jong)volwassenen. Het mooie is dat iedereen zijn/haar moment krijgt om te shinen. Of het nou een solostukje zang is of het pakken van de lead in een fantastisch tapnummer (chapeau!), iedereen wordt in zijn kracht gezet. Op sommige momenten staat het hele toneel vol met talent en weet je niet meer waar je moet kijken. Dat is enerzijds jammer omdat je dan wellicht dingen mist, anderszijds is het een goede reden om nog een keer de voorstelling te bezoeken.
De nummers die Elise heeft geschreven zijn uitdagend hoog te noemen. Gelukkig slaagt het merendeel van de cast erin om deze songs met volle overtuiging te brengen. De jageres Breanna – tijdens de première gespeeld door Lotte Heijs (jonge Breanna) & Lola van den Broek (oudere Breanna) – valt hierin enorm op en beide meiden hebben een prettig stemgeluid. Ook Tourmalynn (tijdens de première gespeeld door Desirée Lobede) gooit er noten uit die met volle kracht het publiek bereiken. Daarnaast wordt er opvallend mooi en ingetogen spel geleverd door de vader van Sneeuwwitje Ebon (tijdens de première gespeeld door Albert Matil), waarbij het overigens ook een goede keuze is geweest om hem een solonummer te geven. Hierdoor leef je als publiek nog meer mee met zijn worsteling. Tot slot complimenten voor de 7 kleine mensen in dit verhaal, gespeeld door diverse kinderen, die vol enthousiasme spelen en zingen.
Een genot voor het oog
Een grote uitblinker van deze voorstelling is het decor en de kostuums. Het is direct duidelijk dat er met veel aandacht en liefde aan het geheel gewerkt is. De kostuums van de elfjes en fauntjes zijn Efteling-waardig. Daarnaast zijn er ook een aantal dieren te zien die op een Lion King-achtige manier tot leven worden gewekt door de kinderen. Mooi dat het NJMT op deze manier ook de kinderen kennis laat maken met poppenspel-theater en hoe je één kan worden met je kostuum. Dit doen de kinderen met volle toewijding en in volle concentratie.
Daarnaast is er ook creatief omgegaan met het decor. Wanneer er een aardbeving plaatsvindt gaan alle decorstukken ook heen en weer net zoals bij een echte aardbeving zou gebeuren. Daarnaast komt de spiegel van de boze koningin Alvena tot leven dankzij de tweede actrice die in het kader van de spiegel staat en hier af toe zelfs uitstapt en zo tot leven komt. Het bruggetje in het magische woud zorgt tot slot voor de nodige romantische vibes.
Sneeuwwitje de musical, terug naar de kern reist door het hele land
Sneeuwwitje de musical, terug naar de kern is een eigentijdse spin-off van het klassieke sprookje Sneeuwwitje. Het is een echte familievoorstelling met een grote en talentvolle cast. Bovendien ga je als publiek naar huis met de mooie boodschap dat echte schoonheid van binnen zit. Een boodschap die in het Instagram en TikTok tijdperk met alle ‘mooie plaatjes ‘ misschien wel belangrijker is dan ooit.
Nieuwsgierig geworden? Deze productie reist tot en met mei 2025 door heel Nederland. Check hier wanneer ze bij jou in de buurt staan!
Header: ©Anne Drenth
Eén reactie
Hanny van Dalen
Rosalie heeft in deze musical gedanst (tappen) ze staat vooraan en dat had ze een paar jaar geleden niet gedaan, ik ben heel trots op haar ( oma Hanny)