header Checkpoint Charlie

Checkpoint Charlie: tot in de puntjes verzorgd

Op 30 januari ging in Theater de Stoep in Spijkenisse de nieuwe Nederlandse musical Checkpoint Charlie in première. Wij mochten daar bij zijn en vertellen je graag wat wij ervan vonden.

Op 13 augustus 1961 werden Oost- en West-Berlijn in één nacht verdeeld door prikkeldraad. In Checkpoint Charlie volgen we Berlijners die van de ene op de andere dag vrienden en familie, kansen en mogelijkheden moeten missen, omdat ze niet meer welkom zijn in de andere helft van hun stad.

De droom van een zangeres (Linda Verstraten) die op doorbreken staat, spat uiteen op het fonkelnieuwe prikkeldraad, terwijl de groenteman, haar vader (Wim van den Driessche), zijn waar verkoopt zoals altijd; hij is tevreden in de DDR. De slenterende grenswachter (Pieter van Nieuwenhuyze) die helpt om het prikkeldraad te veranderen in beton begrijpt eigenlijk niet wat hij hier doet. Hij praat met de oma (Marleen van der Loo) die haar pasgeboren kleinkind niet kan bezoeken vanwege de muur. De andere kant van de muur: het westen, waar ook niet iedereen tevreden is. Een jonge vrouw (Sanne den Besten) die haar moeder moet missen en wiens man, een ambitieuze fotograaf (Job Bovelander), niets van dit gemis begrijpt. En daar, bij het checkpoint, staat een Amerikaanse soldaat (Alex van Bergen) op wacht. Hij ziet de mensen die op ‘prikkeldraadzondag’ wakker zijn geworden in een parallelle wereld. Hij ziet ze in het duister tasten, gescheiden van hun familie, hun dromen en de stad zoals ze die kenden. Door de muur. De muur die hen verdeelt én verbindt.

Imposante toneelbeelden

Goedemorgen Theaterproducties heeft voor Checkpoint Charlie een cast bij elkaar gezet die perfect past bij het stuk. In totaal staan er ‘maar’ 8 castleden op het podium tijdens deze 1,5 uur durende voorstelling. Toch weten ze samen grootse en imposante toneelbeelden te creëren waar je geen genoeg van kunt krijgen. Vooral de groepsnummers intrigeren en laten je ogen geïnteresseerd over het podium glijden. Dat komt onder andere door het sterke en integere spel van deze 8 professionele musicalacteurs, die precies weten wat ze doen. De subtiele bewegingen, de plaatsing op de vloer, de mimiek, alles is tot in de puntjes verzorgd.

Ook vocaal gezien lijkt alles te kloppen. Elke noot was foutloos en dat is stiekem precies zoals je het wil hebben als je naar een musical gaat. De nieuwe muziek, die speciaal voor deze musical is geschreven door Stef Bos, kwam goed over. De nummers waren sterk en onderstreepten de intense emoties van de personages. Hier en daar hadden de liedteksten niet per se een functionele taak voor de verhaallijn, maar je kunt je ook afvragen of dat wel altijd nodig is.

checkpoint charlie nederland
©Dinne van Rongen

In de (musical)spotlight

Een ijzersterk duo dat wij graag extra in de (musical)spotlight willen zetten is de combinatie van Linda Verstraten en Sanne den Besten. Hun personages hebben in dit stuk, jammer genoeg, geen directe link, maar hun duet was één van de hoogtepunten van de avond. De combinatie van hun stemmen produceert een geluid waar je alleen maar meer van wil hebben! Ook individueel is het duidelijk dat je naar twee powervrouwen zit te luisteren. Het (première)publiek was het trouwens met ons eens, want de fenomenale solo van Linda werd met luid gejuich ontvangen.

checkpoint charlie linda verstraten
©Dinne van Rongen

Langzame start

Het jammere is dat de voorstelling langzaam op gang komt. Daarnaast zijn de verhaallijnen wat mager waardoor de échte dramatiek niet helemaal overkomt. Je leert de karakters maar oppervlakkig kennen en dat maakt dat je je nét niet genoeg kunt inleven in hun situaties. Een diepere laag had deze voorstelling dat beetje extra gegeven, want de ingrediënten zijn goed: een sterke cast, een prachtig toneelbeeld en mooie muziek.

Ook de directe link met het Checkpoint Charlie blijft in deze musical een beetje abstract. Of is de naam vooral gekozen vanwege de herkenbaarheid? Sowieso zijn er weinig historisch herleidbare momenten in de voorstelling verwerkt. Dat is niet per se nodig, maar had het wel een interessante informatieve laag gegeven. Er is immers ongelooflijk veel informatie bekend over de tijd van de muur.

Daarnaast komt de enorme tijdsduur waarin de Berlijnse muur en het IJzeren gordijn twee werelddelen scheidden ook niet lekker uit de verf. We leven slechts een paar maanden mee met de personages uit deze voorstelling en hun ‘problemen’ lijken daarna ook opgelost. Dat terwijl de muur er wel 28 jaar stond en de impact daarvan gigantisch was. Laat staan de problemen die er op dat moment op wereldniveau speelden.

checkpoint charlie musical
©Dinne van Rongen

Aandacht voor nieuwe verhalen

Al met al toont Goedemorgen Theaterproducties ontzettend veel lef door het ten tonele brengen van spiksplinternieuw werk. Daar kunnen wij alleen maar veel respect voor hebben én onwijs dankbaar voor zijn. Er zijn zo veel mooie, meeslepende en ontroerende verhalen die nog geen podium hebben. Het is goed om te zien dat deze producent er zo veel tijd en aandacht in stopt om dit soort verhalen met het grote publiek te delen.

Wij kunnen dan ook niet wachten op de volgende productie van Goedemorgen Theaterproducties. Maar voor nu is Checkpoint Charlie nog tot en met 29 april 2023 te zien in diverse theaters in Nederland. De speellijst en meer informatie vind je hier!

Header: ©Mischa Visser