Pride & Prejudice: een vernieuwende feministische insteek
Op vrijdag 5 januari ging in Theater de Meervaart in Amsterdam de musical Pride & Prejudice in première. Producent Morssinkhof Terra Theaterproducties heeft het aangedurfd om dit klassieke liefdesverhaal van Jane Austen zelf te gaan bewerken tot een musical. De all female cast bestaat uit Anouk Maas, Tessa Sunniva van Tol, Anouk Snel, Kemy Hooimeijer en Iris Verhaak. Lees hier wat wij ervan vonden.
Het verhaal
In Engeland leven aan het einde van de 18e eeuw de vijf Bennet zussen, die door hun moeder opgevoed worden met maar één doel: het vinden van de juiste man om hun toekomst veilig te stellen. Als de rijke vrijgezel Mr Bingley in hun omgeving komt te wonen, zijn de zussen in alle staten. Hij nodigt ze uit voor een bal, waar Elizabeth Bennet de zelfingenomen Mr Darcy ontmoet. Ze is van hem onder de indruk, maar bepaalt dan dat zij zélf over haar toekomst wil beslissen.
All female cast
Wat direct opvalt is de all female cast. Deze bewuste keuze van de producent lijkt in eerste instantie sterk, gezien het de feministische kant van het verhaal benadrukt. De vrijgevochten Elizabeth Bennet wordt initieel door Anouk Maas gespeeld, waarbij de andere dames ook af en toe gestalten geven aan het personage van Elizabeth door haar overpeinzingen te delen.
Tegelijkertijd vervullen de andere dames nog een flink aantal andere rollen. Denk aan de moeder van Elizabeth, Mr Bingley, Mr Darcy of de overige zussen van Elizabeth. Erg knap, want alle castleden moeten razendsnel wisselen in karakter en dit loopt als een trein. Elk karakter wordt door de spelers aangevlogen vanuit een totaal andere invalshoek, waardoor geen enkele rol hetzelfde is.
Doordat Pride & Prejudice natuurlijk om het vinden van een man gaat, betekent het dat er ook flink wat mannelijke personages de revue passeren. Ook deze rollen worden gespeeld door de vrouwelijke castleden, wat voor ons toch een beetje tegenstrijdig voelde met de feministische insteek. Daarnaast voelen de romances in de voorstelling een beetje nep, omdat dit verhaal toch vraagt om een portie mannelijkheid.
Ondanks dat het dramaturgisch interessant kan zijn om met zo’n kleine cast verschillende rollen te spelen, komt dat hier niet goed uit de verf. De verhaallijn blijft flinterdun, omdat de personages niet de kans krijgen om hun onderlinge relatie uit te diepen, door gebrek aan podiumtijd. Bovendien worden veel karakters als typetjes neergezet, waardoor je soms eerder het gevoel hebt dat je naar een klucht aan het kijken bent dan naar een musical.
De muziek is een hit
De muziek is wat ons betreft het hoogtepunt van de voorstelling. Het eerste nummer is meteen een hit en blijft in je hoofd zitten. De nummers zijn erg prettig om naar te luisteren en vooruitstrevend. Het past niet helemaal bij het klassieke beeld van Pride & Prejudice, maar de popliedjes geven deze musical wel de energie die het nodig heeft.
Ook de zang van de cast is sterk en de samenzang is origineel vormgegeven. Met vijf vrouwen zou je denken dat je af en toe een lage mannenstem mist, maar dat was zeker niet het geval. Ook aan de lage partijen werd invulling gegeven, wat duidelijk het talent benadrukt van deze vijf castleden.
Anouk Maas en Tessa Sunniva van Tol konden zichzelf solistisch het meeste laten zien, door hun wat grotere rollen. Beiden bewijzen dat ze vocaal gezien veel in huis hebben. Maar ook Anouk Snel, Kemy Hooimeijer en Iris Verhaak weten je te verrassen met hun unieke stemgeluid.
Decorwissels en kledingwissels in overvloed
Het wisselen tussen verschillende personages brengt één nadeel met zich mee; vlugge kledingwissels. En die waren er in deze musical in overvloed. Wanneer een castlid wisselt van rol, wordt ook het kostuum aangepast. Dit loopt heel soepel en door gebruik te maken van verschillende kleuren, blijft het door de hele voorstelling heen duidelijk naar welk personage je zit te kijken. Heel erg goed bedacht!
Naast de vele kledingwissels, waren er ook enorm veel decorwissels. Soms wellicht wat te veel? Het is jammer dat er voor is gekozen om de decorwissels door de cast zelf te laten doen. Het maakte het geheel wat onrustig. Bovendien kwam het niet altijd lekker uit de verf en bleef het decor soms half in de kijklijnen van het publiek hangen. Wellicht dat dit met wat meer voorstellingen wat gesmeerder verloopt.
T/m 10 maart 2024 te zien!
Al met al is Pride & Prejudice wellicht niet de beste musical die je ooit gaat zien, maar duidelijk is dat er met veel zorg en aandacht is gewerkt aan het ontwikkelen van deze nieuwe Nederlandse musical. De cast speelt de voorstelling met veel plezier en dat werkt aanstekelijk. Bovendien is het stoer om als musicalproducent te werken aan een eigen productie en daar nemen we onze musicalpet voor af.
Pride & Prejudice is nog t/m 10 maart te zien in verschillende theaters in Nederland. Meer informatie over de kaartverkoop vind je hier.
Header: ©MusicalSpot