Pietje bell en de bende van de zwarte hand

Pietje Bell en de Bende van de Zwarte Hand: perfect dagje uit voor een regenachtige herfstdag

Zondagmiddag in de Schouwburg van Haarlem ging de nieuwe familiemusical Pietje Bell en de Bende van de Zwarte Hand in première. Wij waren erbij, samen met een zaal afgeladen met kinderen, en vertellen je wat we ervan vonden.

Pietje Bell heeft een hart van goud en zet met haar vrolijke avonturen de hele stad op stelten. Voor meester Geelman en tante Cato is haar gedrag een doorn in het oog. Als op een dag een rijke zakenman besluit om een arme wijk te slopen, zodat hij er een groot hotel kan bouwen, komt Pietje in opstand. Waar moet haar vriendje Sproet dan gaan wonen? Samen met Peentje, Engel en Blikkie richt ze de bende van de Zwarte Hand op. Ze organiseren een grote circusvoorstelling om geld in te zamelen, maar doen dan een bijzondere ontdekking. Als de rijke zakenman lucht krijgt van hun plannen zet hij alles op alles om hen de mond te snoeren. Maar de bende van de Zwarte Hand laat zich niet zomaar wegjagen! Lukt het Pietje en de Bende van de Zwarte Hand om hun vriend Sproet te redden?

Er gebeurt veel!

De meeste familievoorstellingen staan erom bekend dat ze leuk zijn voor jong én oud. Dat is in het geval van Pietje Bell en de Zwarte Hand ook zo! Er gebeurt genoeg op het podium, zowel verhaaltechnisch als visueel, om de kleine toeschouwers geboeid te houden. Maar ook voor de ouders, grootouders of andere volwassen bevat de voorstelling de nodige “stiekeme” humor. Bovendien is Pietje Bell voor veel mensen toch een beetje jeudgsentiment, waardoor je ook van de karakters en het verhaal kunt genieten.

Zoals gezegd, er gebeurt veel! Soms iets te veel… De voorstelling voelt daardoor hier en daar wat rommelig. Je wordt van de ene in de andere verhaallijn geslingerd, waardoor de Bende van de Zwarte hand, waar de voorstelling natuurlijk om draait, een beetje op de achtergrond raakt. Zonde, want juist dat maakt deze club kinderen zo bijzonder.

©Nick Franken

Stuk voor stuk talentjes

Wat meteen opvalt, is de sterke kindercast. De kinderen zijn stuk voor stuk echte talentjes in de dop. Je ziet dat ze ervan genieten om op het podium te staan en zijn ook gewoonweg heel erg goed. Vooral de kleine Zoë Black, die de rol van Peentje speelt, heeft een magisch gevoel voor timing en is ontzettend goed verstaanbaar. Heel erg knap op zo’n jonge leeftijd.

Ook Vera de Heus, die de rol van Pietje Bell vertolkt, heeft precies de juiste energie voor de rol van deze tegendraadse kinderheld met een hart van goud. Ze zingt ontzettend goed en speelt erg overtuigend. Inderdaad, “ze”, want producent REP Entertainment heeft ervoor gekozen deze rol te laten spelen door een meisje, in tegenstelling tot in de gelijknamige film(s). Het is een leuke variatie en het maakt voor de verhaallijn natuurlijk niks uit. Het is alleen jammer dat er in de voorstelling iets te veel nadruk op wordt gelegd. Het was wellicht sterker geweest om hier weinig tot geen aandacht aan te besteden, want zó raar is het niet toch?

Michael de Roos: toont vakmanschap

Bij de volwassenen valt vooral Michael de Roos op. Hij vertolkt in dit stuk twee rollen: die van de goedaardige vader Bell en de hebzuchtige meneer Tromp. Je ziet meteen dat dit een acteur is met veel ervaring, aangezien hij beide rollen geloofwaardig neerzet. Erg knap, want beide rollen zijn totaal anders. Michael speelt zó overtuigend, dat je bijna niet door hebt dat de twee rollen door dezelfde persoon wordt gespeeld. Dat toont vakmanschap!

Wie nog meer een dubbelrol heeft, is Els Damen. Enerzijds speelt zij de rol van tante Cato, wat jammer genoeg een beetje een overbodig karakter is. De connectie van de tante met het verhaal is mager en had wat ons betreft prima weggelaten kunnen worden. Gelukkig heeft Els ook de rol van de assistente van meneer Tromp en daarmee weet ze echt te stralen. Hoewel ook dit karakter weinig te zien is, weet Els elke keer haar moment te pakken en brengt ze tóch diepgang aan in deze rol.

Ook is het erg fijn om Martijn Vogel op het toneel bezig te zien. Hij lijkt helemaal in zijn nopjes te zijn in de rol van meester Geelman. Hij is grappig en eerlijk: hij steelt meerdere keren de show met zijn hysterie. Daarnaast is Martijn ook gewoon een hele goede zanger en dat is altijd prettig.

©Nick Franken

In een theater bij jou in de buurt

Pietje Bell en de Bende van de Zwarte Hand is een perfect dagje uit voor de regenachtige herfstdagen. Ga schuilen in een warm theater en geniet van de getalenteerde cast van deze show. De voorstelling speelt nog tot en met 25 februari 2024 in een theater bij jou in de buurt. Meer informatie vind je hier.

Header: ©Nick Franken