Jesus Christ Superstar Manteau

Jesus Christ, vocale supersterren

Na een aantal try-outs begin november, beleefde de voorstelling Jesus Christ Superstar van Theatergroep Manteau op 26 november haar première in de Gelderlandfabriek in Culemborg. Wij van MusicalSpot waren uitgenodigd om deze rockende musicalklassieker te mogen aanschouwen.

In Jesus Christ Superstar staat de laatste week van het leven van Jezus Christus centraal. Alleen beleven we dit grotendeels vanuit het gezichtspunt van Judas. Judas neemt namelijk afstand van Jezus, omdat hij in zijn ogen de aandacht te veel op hemzelf laat vestigen. Judas vindt dat de beweging rondom Jezus gestopt moet worden voordat dit uit de hand loopt. Tegelijkertijd zijn de hogepriesters bang voor het verliezen van hun gezag als steeds meer volk Jezus volgt en hem aanspoort hun land te bevrijden van de Romeinse overheersing. Deze houding van het volk beangstigt ook Jezus, die weet welk lot hem te wachten staat. Gelukkig is daar zijn geliefde Maria Magdalena, die hem steunt in deze moeilijke tijd.

Uiteindelijk vinden de hogepriesters en Judas elkaar en wordt Jezus verraden. De lokale joodse heerser Herodes, aan wie Jezus wordt voorgeleid, beschouwt Jezus door de verhalen over zijn wonderen slechts als een amusante goochelaar en stuurt hem, als Jezus niet aan zijn verzoeken voldoet, teleurgesteld door naar Pontius Pilatus. Deze Romeinse gouverneur van Judea, die zelf geen kwaad in Jezus ziet, wordt vervolgens door het volk gedwongen om Jezus te laten kruisigen.

Muzikaal gezelschap

Het eerste wat opvalt aan deze voorstelling is de muzikaliteit van het gezelschap. Zowel solo als in samenzang blijkt dit namelijk van hoog niveau. De meerstemmigheid van de cast klinkt erg goed, wat benadrukt werd in het nummer ‘I don’t know how to love him‘. Dit is het nummer wat Maria Magdalena over Jezus zingt.

In deze voorstelling werd de rol van Maria gespeeld door Merit Veldhuizen. Zij was absoluut één van de supersterren van de avond met haar ontroerende en overtuigende vertolking van Maria Magdalena. Ook vocaal gezien was het een genot om naar haar te luisteren en dat terwijl Merit in het dagelijks leven ‘gewoon’ studeert en werkt als beleidsmedewerker Cultuur.

Wat ook prettig was, is dat de groep werd ondersteund door een live-band, iets wat in het amateur theater niet altijd vanzelfsprekend is. Toch geeft het een voorstelling als deze net dat beetje extra als de muziek live wordt gespeeld.

Engelstalig door een Nederlands sprekende cast

Theatergroep Manteau heeft ervoor gekozen om hun versie van Jesus Christ Superstar in het Engels op te voeren. Een logische keuze, omdat de muziek van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice op zichzelf fenomenaal is. Toch kwam dit het verhaal van de voorstelling niet helemaal ten goede. De voorstelling werd (uiteraard) gespeeld door een Nederlandse cast, waarin verschillende castleden ook een ander Engels accent hadden. Dit maakte dat je af en toe best moest schakelen en zo delen van de verhaallijn miste.

Iemand die echter moeiteloos haar verhaal kon overbrengen, was Anouk Brouwer. Anouk speelde Pontius Pilatus, een rol die meestal wordt gespeeld door een man. Het was een aangename verrassing dat in deze versie van Jesus Christ Superstar Pontius Pilatus gespeeld werd door een vrouw. Anouk deed dit namelijk met verve en wist een daadkrachtige Pilatus neer te zetten die daarnaast ook zichtbaar twijfelde aan de kruisiging van Jezus. Niet alleen in haar spel  kwamen deze emoties volledig tot hun recht. Ook vocaal was Anouk erg goed, mede dankzij haar bijzondere eigen stemgeluid.

Inlezen een must

Naast de keuze om het volledig in het Engels te doen, draagt het doorgecomponeerde karakter van de voorstelling ook niet echt bij aan het begrijpen van de verhaallijn. Sommige personages werden daardoor als het ware ondergesneeuwd door de muziek en ook onderlinge relaties werden niet helemaal duidelijk. Dit maakt dat je van tevoren inlezen echt een must is.

Toch was het een feestje om deze groep op het podium te zien. De energie en het plezier van de cast straalde ervanaf met als hoogtepunt het nummer ‘King Herod’s song‘ gezongen door Annelies Hardenbol-Bouman in de rol van Herodes. Zij zette de fabriek op z’n kop en het publiek genoot hier hoorbaar van.

Tot slot is er ook ontzettend goed én slim gebruik gemaakt van het licht. Het licht-ontwerp voor deze voorstelling had een significante bijdrage aan het verhaal, waardoor een uitgebreid decor en props overbodig werden.

©Theatergroep Manteau

Auditie doen bij Theatergroep Manteau

De musical Jesus Christ Superstar van Manteau heeft helaas op zondag 28 november hun laatste voorstelling gespeeld. Kaartjes kopen gaat dus helaas niet meer.

Echter zit Theatergroep Manteau ook aankomend theaterjaar uiteraard niet stil. Volgend jaar zullen zij Zorro de Musical gaan opvoeren. Goed nieuws, want je kunt nog steeds auditie doen voor deze swingende musical! Dat doe je door je hier aan te melden. Audities zijn vervolgens op 8 en 15 december in Gorinchem