Je, Anne
Review

Je, Anne; intieme momenten van stilte

Op 26 februari ging in de Schouwburg Amstelveen de musical Je, Anne in première van Mark Vijn Theaterproducties. In 2010 was deze musical ook al te zien in Nederland. Destijds werd deze succesvol ontvangen. Wij waren dan ook heel nieuwsgierig naar deze herneming. Lees hieronder wat wij ervan vonden!

Het verhaal

Op 6 juli 1942 doken Otto en Edith Frank samen met hun dochters Margot (16) en Anne (13) onder in de opslagruimtes achter het kantoorpand van Otto’s bedrijf aan de Prinsengracht 263. Het echtpaar Van Pels (door Anne in haar dagboeken ‘Van Daan’ genoemd) en hun zoon Peter voegden zich al snel bij hen, later gevolgd door tandarts Fritz Pfeffer (Albert Dussel). De acht onderduikers verbleven op hun schuilplek – door Anne omgedoopt tot ‘het Achterhuis’ – tot hun ontdekking op 4 augustus 1944.

De voorstelling Je, Anne vertelt wat zich afspeelde in het Achterhuis in deze twee jaren. De vele moeilijke momenten, de spanning en onzekerheden, maar ook de onderlinge warmte en momentjes van hoop worden belicht. Centraal staan het persoonlijke verhaal van Anne en de dagboeken waarin ze dit neerschreef. Ze geven een intiem kijkje in de gevoelens, ontwikkelingen en (on)zekerheden van het jonge meisje dat ondanks alles altijd optimistisch wist te blijven. De verhalen in haar dagboeken ondertekende ze steevast met ‘Je Anne’.

Je, Anne
©Annemieke van der Togt

De kracht van stilte

De producent is erin geslaagd om het verhaal van Anne Frank op een integere en aangrijpende manier te vertellen. Er is bewust voor gekozen om trouw te blijven aan het feitelijke verhaal en letterlijke passages te gebruiken zoals deze in het dagboek van Anne beschreven staan. Het is mooi hoe de letterlijke woorden van Anne naar voren worden gebracht in de scènes en de muziek. Dit zorgt ervoor dat het verhaal echt vanuit haar perspectief wordt verteld.

Tijdens de voorstelling wisselen de intieme momenten van onzekerheid, hoop en angst zich af. Het ene moment kijken we terug op de mooie tijd met herinneringen, zoals dit naar voren komt in het nummer ‘Oh, ik weet nog’. Het volgende moment zien we hoe de onderduikers ineens geen enkel geluid meer mogen maken, omdat er een ongewoon geluid wordt waargenomen. Er is perfect gebruik gemaakt van de kracht van stilte in deze voorstelling. Los van het feit dat dit natuurlijk nauw aansluit op het verhaal komen deze intieme momenten van stilte nog eens extra hard binnen, omdat het op die momenten in de zaal ook volledig stil is.  

Je, Anne
©Annemieke van der Togt

De acht onderduikers

De cast van deze voorstelling bestaat uit acht mensen, de acht onderduikers. Vrijwel continu is iedereen op het toneel aanwezig. Dit zorgt ervoor dat er weinig veranderd qua setting. Het kan hierdoor wat statisch aanvoelen. Aan de andere kant worden we wel écht meegenomen in hoe het was. De acht onderduikers zaten continu op elkaars lip en dan deel je mooie momenten met elkaar, maar begrijp je ook als de irritaties af en toe hoog op kunnen lopen.

Silvana Rocha zet een levenslustige Anne Frank neer en spreekt haar woorden uit op de manier zoals Anne Frank dat ook had kunnen doen. Je gelooft het meteen. De interactie die ze met Sem Konijn als Peter Pels heeft wanneer ze verliefd worden op elkaar is goed neergezet. De spanning van de ontdekkingstocht in combinatie met het ongemak komt duidelijk naar voren.

Ook de andere castleden, waaronder Chris Tates (Otto Frank), Wim van den Driessche (Hermann van Pels), Mariska van Kolck (Auguste van Pels) en Jasper Kerkhof (Fritz Pfeffer) zijn sterk in hun acteerwerk. Marleen van der Loo (Edith Frank) en Floor Brüggenwirth (Margot Frank) vallen daarnaast nog eens extra op in hun zang en de gevoelige nuances die ze hierin aanbrengen.

Je, Anne
©Annemieke van der Togt

Een symbolisch decor

Het decor wordt gevormd door een beschadigde jodenster. Letterlijk beschadigd door de bombardementen, maar ook beschadigd in het diepste gevoel vanwege de jodenhaat en buitensluiting. Elke punt van de ster moet een andere kamer voorstellen van het Achterhuis. Het decor is eenvoudig, maar symbolisch en past daarmee perfect bij deze voorstelling. 

Decorstukken zoals stoelen, bedden of tafels ontbreken. De koffers van de onderduikers dienen soms als bed en soms als tafel. Aan het einde van de voorstelling staat iedereen met de koffers ingepakt, klaar voor een bevrijd Nederland. Helaas is iedereen, behalve Otto Frank, uiteindelijk omgekomen. Dit wordt in de slotscène op een ontroerende manier neergezet die diepe indruk achterlaat.

Je, Anne
©Annemieke van der Togt

Bekijk de speellijst

De musical Je, Anne is in verschillende kleine en grote theaters in Nederland te zien. Benieuwd in welke theaters deze voorstelling te zien is? Check hier dan zeker even de speellijst!

Header: ©Annemieke van der Togt

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *