de mol en de paradijsvogel
Review

De Mol en de Paradijsvogel: musical-in-wording, nu al een succes!

Woensdag 20 april waren wij in het DeLaMar West voor de nieuwe musical-in-wording De Mol en de Paradijsvogel. Een week lang speelde de cast het ruwe materiaal van deze nieuwe voorstelling. Of zoals regisseur Daniël Cohen zei: de verf van het script is nog nat. 

Producent OpusOne heeft er namelijk voor gekozen om op Amerikaanse stijl deze nieuwe musical samen met het publiek te ontwikkelen. De grote lijnen van het script staan, maar worden uitvoerig getest met publiek. Toeschouwers mogen zelfs naderhand hun mening achterlaten aan de hand van de daarvoor bedoelde tablet. Heel bijzonder om dit eens mee te maken in Nederland en wat ons betreft voor herhaling vatbaar!

Het verhaal

De mol en de Paradijsvogel is een indringende nieuwe musical in wording, waarin twee verhalen over identiteit en queer rolmodellen zich met elkaar vervlechten. Het ene verhaal is van de flamboyante televisie- en theaterpersoonlijkheid Albert Mol, die als eerste BN’er publiekelijk uit de kast komt in het benepen Nederland van na de oorlog. Het andere verhaal is van Wassim, een Syrische vluchteling, die een plek als drag artist probeert te veroveren in het moderne Amsterdam van 2022. Maar Amsterdam blijkt toch niet zo tolerant te zijn als hij had gedacht… Beide mannen zijn op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Duiken ze de grond in als een mol en verbergen ze wie ze zijn, of durven ze uitbundig hun kleuren te laten zien als een paradijsvogel?

Laus en Samir: beiden steengoed

De twee hoofdrollen worden gespeeld door Laus Steenbeeke als Albert Mol en Samir Hassan als Wassim. Beide mannen zijn steengoed en kruipen diep in de huid van hun karakter. Laus speelt met komedie, maar weet ook de tragedie van het karakter Albert Mol goed te vatten. Samir zet op zijn beurt een intrigerende Wassim neer, waardoor je meteen benieuwd bent naar het verhaal van deze jongen. Het is jammer dat daar minder op in wordt gegaan en je maar weinig te weten komt over de persoon die hij is. Daarentegen leer je wel veel over wie Albert Mol was. Je ziet hem in zijn jongere jaren en hoe zijn band was met Wim Sonneveld. Deze balans zou wellicht nog wat aangescherpt kunnen worden.

©Liza Kollau

Volwaardige productie

Er lopen dus tijdens dit stuk twee verhaallijnen door elkaar heen. Dat maakt het interessant om naar te kijken en houdt het levendig. Het is alles behalve onduidelijk, iets waar regisseur Daniël Cohen ons van tevoren voor waarschuwde. Het is juist mooi om te zien dat twee mensen van een totaal andere generatie, zo hetzelfde kunnen zijn. 

De vervlechting van deze verhaallijnen kan hier en daar wel wat beter. Sommige overgangen waren wat onverwachts en ook de samenkomst van de twee karakters aan het einde van het stuk, was wat flauw. De connectie tussen beiden mannen heeft meer potentie, zonder al te veel spoilers weg te geven 😉

Toch zitten er genoeg mooie momenten in dit stuk, waardoor je dat bijna helemaal vergeet. De cast is goed op elkaar ingespeeld en er wordt slim omgegaan met het minimale decor en kostuums. Kortom, je krijgt totaal niet de indruk dat deze productie nog in de kinderschoenen staat. Dat belooft dus wat voor de toekomst! 

Cast is een blijvertje

Naast Laus Steenbeeke en Samir Hassan, zien we ook Renée de Gruijl stralen in deze cast. Ze lijkt helemaal in haar element met de diverse rollen die ze op zich mag nemen. Zo speelt ze bijvoorbeeld Alberts moeder en ex-vrouw, maar komt ze ook in de verhaallijn van Wassim voorbij. Elk nieuw karakter speelt Renée overtuigend en het is pas echt genieten als zij begint te zingen. Elke noot is raak en ook het publiek is hier duidelijk van onder de indruk.

Daarnaast zijn ook Milan van Weelden, die hoofdzakelijk in de huid kruipt van Alberts echtgenoot Geurt en Frans Mulder als Wim Sonneveld een goede aanvulling op de cast. Ze zijn grappig, maar brengen met hun karakters ook diepgang aan in het verhaal.

Als kers op de taart is daar het ensemble, bestaande uit zes studenten van Codarts en Fontys: Klaas Bets, Rick Bok, Daan van Dalen, Niek van der Deijl, Wijnand Gomes en Philip Krom. Eén voor één pakken ze hun moment tijdens de catchy liedjes die in dit stuk voorbij komen, waardoor ze absoluut niet onder doen aan de andere grote namen binnen de cast. Wij hopen heel erg dat de cast in deze vorm behouden blijft…

Wordt vervolgd...

Het is de bedoeling dat De Mol en de Paradijsvogel in het theaterseizoen 23/24 in première gaat. Ondanks dat wij slechts een ruwe versie van de productie hebben gezien, durven we je nu al aan te raden om deze voorstelling te gaan zien! Houd dus zeker de website én de socials van OpusOne in de gaten.

©Liza Kollau

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *