Chanson - Marc Forno
Interview

Chanson – Creatieve duizendpoot Marc Forno over de magie van het Franse levenslied

Wat krijg je als je negentien topmusici, een aantal briljante solisten én de mooiste Franse chansons samenbrengt in één voorstelling? Chanson, een groots theaterconcert vol melancholie, romantiek en meeslepende verhalen. Regisseur Marc Forno vertelt bevlogen over het ontstaan van deze productie, zijn persoonlijke band met het genre en de verrassende verhalen achter de legendarische chansons.

Het begon eigenlijk allemaal met een uitnodiging van de producent,” vertelt Marc. “Ze wilden een concert brengen, maar dan wel met een extra laag. Zoveel van die Franse chansons zitten vol prachtige anekdotes. ‘Kun jij daar een voorstel voor maken?’ vroegen ze. En dat heb ik gedaan.” Lachend voegt hij toe: “Ik dacht dat het om vijf voorstellingen zou gaan. Inmiddels zijn we achttien keer geboekt, met kans op een verlenging én een tour in Duitsland. Ik dacht echt: waar ben ik aan begonnen?

Niet zomaar een concert

Hoewel de basis een concert is, wordt Chanson veel meer dan dat. “We brengen de liedjes in hun originele vorm, met een volledig orkest – blazers, strijkers, alles erop en eraan. Maar tussen de nummers door vertel ik verhalen, anekdotes, grappige en soms dramatische momenten uit het leven van Piaf, Aznavour en Brel.”

En wie anders dan Marc zelf zou dat kunnen doen? “Eerst dacht ik nog: laat de zangers onderling wat vertellen. Maar nee – dat zou dan allemaal in het Frans zijn, of in het Engels. En dat wilden we absoluut niet. Uiteindelijk hebben ze mij gevraagd het zelf te doen. Blijkbaar vinden mensen mijn Franse accent charmant,” grinnikt hij.

Liefde vanaf jongs af aan

Die liefde begon al vroeg. “Aznavour werd bij ons thuis altijd gedraaid. Mijn vader was groot fan. Zijn muziek is de soundtrack van mijn jeugd. Piaf kende ik van mijn tijd als choreograaf: ik werkte in de jaren ’90 mee aan de musical Piaf Je T’aime, die jarenlang door Frankrijk tourde. En Brel… daar kende ik de bekende nummers van, maar ik ben de afgelopen maanden echt in zijn leven en werk gedoken.

Marc nam die voorbereiding serieus. “Ik heb alles gelezen, beluisterd en bekeken wat ik kon vinden – boeken, podcasts, documentaires, YouTube-interviews. Zelfs in de sportschool zat ik met oordopjes naar video’s te kijken. En wat mij fascineerde: ondanks hun verschillen hebben Piaf, Aznavour en Brel zóveel gemeen.

De verhalen achter de iconen

Tijdens de voorstelling komt Marc een paar keer het podium op om verhalen te vertellen. “Over hun levens, hun passies, hun tegenslagen. Wist je bijvoorbeeld dat Aznavour jarenlang bij Piaf in huis woonde en haar persoonlijke assistent was? Hij droeg haar koffers, reed haar auto, bediende de spots tijdens optredens, schreef haar teksten – hij deed alles.

Of Piaf zelf: “Iedereen kent haar als de vrouw in het zwart, altijd melancholiek. Maar in het dagelijks leven was ze een feestbeest! Ze ging pas naar bed om zes uur ‘s ochtends, hield van picknicken en dansen, en organiseerde grote etentjes voor haar hele crew. En dat beeld, dat contrast tussen de Piaf op het podium en de Piaf daarbuiten, dat is zó interessant.

En dan is er nog Jacques Brel. “Die man heeft echt jaren moeten ploeteren. Van cabaret naar cabaret, elke avond weer een paar liedjes zingen. Soms wel in zes of zeven zalen per avond, voor hij doorbrak. Met een gezin om te onderhouden, terwijl de pers hem afkraakte. Te lelijk, te klein, geen stem – alles kreeg hij over zich heen. Maar hij gaf niet op. Hij werkte keihard en geloofde in z’n muziek.

“Werken, werken, werken”

Dat doorzettingsvermogen vormt de rode draad in de voorstelling. “Aznavour zei ooit: talent is maar vijf procent. De rest is toeval, de juiste ontmoeting, en vooral: werken, werken, werken. Dat zie je bij al deze artiesten. Ze reisden duizenden kilometers per maand, traden op in bioscopen, cabarets, kleine zalen… Alles om hun liedjes te delen.

Wat Chanson zo bijzonder maakt, is dat het die passie voelbaar maakt. Niet alleen in de muziek, maar ook in de verhalen erachter. “Je herbeleeft de klassiekers als La Vie en Rose, La Bohème en Ne Me Quitte Pas, maar je hoort ook de context. Waarom een liedje geschreven is, wat het betekende, in welke fase van hun leven het ontstond.

“Het wordt een hele bijzondere avond”

Op de vraag of Marc er zelf ook naar uitkijkt, verschijnt er een grote glimlach. “Zeker. Het is een hele eer om deze voorstelling te mogen maken. Voor mij is het een liefdesverklaring aan een genre dat mensen diep raakt. Chanson is zoveel meer dan muziek – het is emotie, poëzie, theater, leven. En dat brengen we op het toneel.

Chanson is exclusief te zien in een aantal Nederlandse theaters in 2025 en 2026. Laat je onderdompelen in de wereld van het Franse levenslied – en ontdek de mensen achter de muziek die generaties heeft geraakt. Kaartjes koop je hier

Lees ook onze interviews met de solisten Janneke Elisabeth, Dan Menasche en Filip Jordens.

Header: ©World Concerts

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *