Header_Interview_ArthurRoy
Interview

Arthur-Roy over het werken achter de schermen

Vaak zien we interviews voorbij komen met de sterren OP het podium. Maar hoe zit het met de kunstenaars achter de schermen? MusicalSpot nam een interview af met Arthur-Roy, die werkt als kleder bij diverse musicals. Zijn meest recente voorstelling is Anastasia, die tot voorkort speelde in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Daarvoor stond hij met The Lion King in datzelfde theater.

Wat houdt jouw werk nu precies in?

Arthur-Roy: ’Vanaf dag 1 zijn wij betrokken bij een productie. Wanneer de cast begint met repeteren, zijn wij als kostuumafdeling al druk bezig met de kostuums. We houden ons bezig met het doorpassen, vermaken en repareren van kleding en maken nieuwe onderdelen als dat nodig is. Dat geldt ook voor schoenen, accessoires, hoedjes, tasjes, ect.’’

Wat is jouw rol ín het theater?

Arthur-Roy: ‘’Als we vanuit de repetitieruimte vertrekken naar het theater voor de montage periode, krijgt elke kleder of kleedster een route onder je hoede. De grootte van de productie bepaald of dit er 1 of meer zijn. Later leer je sowieso meerdere routes aan, zodat je kan rouleren of een collega kan vervangen die plots ziek wordt.’’

Behind_the_scenes
Wat houdt zo’n route precies in?

Arthur-Roy: ‘’Een route houdt in dat je verantwoordelijk bent voor een aantal castleden tijdens de voorstelling. Je zorgt ervoor dat hun kostuums op tijd klaarliggen, dat heet pre-setten. Daarnaast help je bij (snelle) kledingwissels. Na de voorstelling ben je ook verantwoordeijk voor het wassen, strijken en opruimen van de kostuums. Alles moet weer worden klaargemaakt voor de volgende voorstelling.’’

Hoe ben je in de musicalwereld terecht gekomen?

Arthur-Roy: ‘’Via een vriendin ben ik erin gerold. Wij hebben samen modevormgeving gestudeerd aan de Kunst Academie in Kampen. Zij werkte al een aantal jaren als kleedster en vond het echt een baan voor mij. Zij zocht nog een kleedster bij een productie die zij als hoofd kostuum ging doen. En na een officieel gesprek met de producent werd ik gevraagd voor die productie. En zo is het balletje gaan rollen.’’

Voor welke (musical)producties heb je al gewerkt?

Arthur-Roy: ’Mijn eerste productie was ‘Tsjechov de musical’ uit 1999 bij Jacq Senf Theater Producties. Aan het einde van de tour, halverwege 2000, kon ik gaan werken bij de televisie, wat ik ongeveer 14 jaar heb gedaan. Aan het einde van die 14 jaar begon het bij mij weer te kriebelen en wilde ik graag het theater weer in.  Ik heb toen producties voor Stage Entertainment en Theater Alliantie gedaan, namelijk ‘War Horse’, ‘De Tweeling’, ‘Ciske de Rat’, ‘Fiddler on the Roof’, ‘The Lion King’ en nu ‘Anastasia’.’’

Behind_the_scenes1
Wat is je all-time favoriete musical?

Arthur-Roy: ‘’Ik heb gelukkig alleen maar aan mooie producties, met erg leuke collega’s mee mogen werken. Maar ‘The Lion King’ is wel een hele mooie, leerzame en indrukwekkende tijd geweest. Dat kwam door het verhaal, maar vooral ook door de internationale cast.’’

Heb je nog een musical waar je heel graag aan mee wil werken achter de schermen?

Arthur-Roy: ‘’Eerlijk gezegd niet per se. Het vak op zich is hetgeen dat mij trekt. Natuurlijk is prachtige muziek, zang en een mooi verhaal heel belangrijk, maar vooral de collega’s (crew én cast) en de kostuums maken het werk voor mij heel leuk om te doen.‘’

Wat is je favoriete kostuum?

Arthur-Roy: ‘’Lekker saai, maar ik heb niet echt een favoriet kostuum. Er was wel een kostuum bij ‘The Lion King’ dat ik spannend vond om te doen. Dat kwam doordat ik die route niet regelmatig deed en naar mijn idee daardoor niet helemaal onder de knie had. Dat was het kostuum van Scar, daar moest je accu’s en mechanische onderdelen aan elkaar koppelen met verbindingskabels en als je dat niet goed deed dan bewoog zijn kop schokkerig of niet goed of niet. Dus dat was elke keer weer spannend…’’

Kostuums_Anastasia
Gaat er wel eens iets groots mis achter de schermen? Hoe heb je dit opgelost?

Arthur-Roy: ‘’Je probeert dit altijd voor te zijn. Tijdens onze was/klus dagen overdag voeren wij de nodige kostuumreparaties uit die de avond daarvoor tijdens de voorstelling eventueel ontstaan zijn. Maar het kan zijn dat tijdens een (snel)verkleding een knoop eraf schiet of een rits kapotgaat. Als je tijd hebt repareer je dat ter plekke. Je hebt namelijk altijd een naaisetje, extra knopen, veiligheidsspelden etc. bij je of op het achtertoneel klaarliggen. Soms als er een groter probleem is, zoals bijvoorbeeld een lange rits van een jurk die kapotgaat, dan zijn de veiligheidsspelden een uitkomst. Geen mooie oplossing, maar het is dan niet anders. Je gaat op dat moment voor de snelste en beste oplossing, zodat de voorstelling door kan gaan. Na de scene of in de pauze probeer je het probleem op te lossen.‘’

Als je het zou kunnen, zou je dan zelf ook in musicals willen spelen? Of is achter de schermen echt meer jouw ding?

Arthur-Roy:’Achter de schermen is meer mijn plek. Ik ben meer iemand die op de achtergrond zijn ding wil doen. Of ik zou echt een mega stem en talent bij mijn geboorte mee moeten hebben gekregen, maar dan denk ik dat ik ook wel heel anders in elkaar zou hebben gezeten… haha!’’

Wat is de grootste uitdaging binnen jouw werk?

Arthur-Roy:’Voor mij is de grootste uitdaging dat ik mijn werk/route zo uitvoer dat de acteurs niet naar iets hoeven te vragen tijdens de voorstelling. Dat de reparaties zijn uitgevoerd, dat hun kostuums schoon zijn, dat alle kledingwissels op tijd klaarliggen. Dat ik er ben wanneer ze mij nodig hebben voor bv (snelle) kostuum wissels. Dus dat de acteurs op mij kunnen rekenen.

Daarnaast kunnen ook bepaalde naaiklussen een uitdaging zijn. Door techniek of materiaal… Je blijft leren in dit vak en dat maakt dit werk ook zo leuk en spannend.’’

Wij bedanken Arthur-Roy voor dit ontzettend leuke interview. Wat vonden jullie ervan?

3 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *