yoran en jolijn in concert
Interview,  Review

Theatrale concertdebuut van Jolijn Henneman en Yoran de Bont

Op 28 mei was MusicalSpot aanwezig bij het allereerste concert van Jolijn Henneman en Yoran de Bont. Deze avond stond in het teken van hun carrière en belangrijker nog hun vriendschap!

De inhoud

Jolijn en Yoran leerden elkaar kennen tijdens hun auditie voor de musical Grease. Zij werd understudy van Sandy, hij die van Danny. Niet alleen hun karakters hadden een goede klik, ook privé konden de twee het prima met elkaar vinden. Het was het begin van een bijzondere vriendschap en tot op de dag van vandaag zijn Jolijn en Yoran elkaars beste vrienden. Hoog tijd om samen met elkaar het podium te betreden tijdens hun allereerste concert waarin ze naast het bezingen van elkaars carrière, ook dieper ingaan op hun vriendschap.

Spontaniteit spatte van het podium

Tijdens hun concert zijn Jolijn en Yoran dicht bij henzelf gebleven. Producent Nathan Markuszower vertelt: “Ik heb enorm genoten. Je merkt aan zo’n voorstelling dat Yoran en Jolijn echt goed bevriend zijn. Wat ik ook leuk vind, is dat ze echt de vrijheid hebben gehad in het maken van de voorstelling. En ja, ik ben enorm trots dat ze dat zo leuk gedaan hebben. De hele inhoud ervan is gewoon heel sterk.”

Daarmee slaat Nathan de spijker op z’n kop. Het was ontzettend leuk om de interactie te zien tussen Jolijn en Yoran. Ze voelen elkaar goed aan en ondanks dat er natuurlijk sprake is van een script, spatte de spontaniteit van het podium af. Aan het begin van de show heetten Jolijn en Yoran je welkom in hun ‘woonkamer’ en deze sfeer zetten ze duidelijk voort.

Aan veel gedacht

Ondanks dat het voor Jolijn en Yoran de eerste keer is dat ze zo’n intiem concert geven, hadden ze aan veel gedacht. Er was een band, bestaande uit Billy Maluw en André van Damme. Maar ook het podium werd gezellig aangekleed met tientallen sierkaarsen. “Yoran houdt nou eenmaal van decoreren.”, vertelt Jolijn aan het publiek.

Toch komt er veel kijken bij zo’n relatief klein concert. Yoran zegt hierover: “Voor ons was het bizar leuk om te doen en we kunnen hier ontzettend veel creativiteit in kwijt. Het is ook de eerste keer dat we zoiets doen, dus je komt er ook wel achter hoe moeilijk het eigenlijk is om zo’n voorstelling te maken. We kwamen vandaag om 16:00 binnen, in een theater dat we niet kennen. Dus je komt erachter hoe veel dingen er eigenlijk mis kunnen gaan. We hadden aan heel veel gedacht en toch ben je dan dingen vergeten. Ik heb dan het geluk dat ik hele goede vriendin heb die heel getalenteerd is. Dus dat helpt ook. En natuurlijk dat we samen gewoon heel veel lol en plezier hebben.”

Ook Jolijn laat weten dat ze toch best zenuwachtig was: “We waren best wel gespannen, want het was de eerste keer en meteen kwam de pers kijken, maar ook onze ouders. Het was eigenlijk de try-out en dan weet je gewoon nog niet hoe de avond gaat verlopen. Maar we kwamen er steeds meer in en we konden er steeds meer van genieten. Ik denk wel dat we er iets moois van hebben gemaakt.”

Sterren van de avond

Voorafgaand aan deze editie, bracht Nathan al andere concerten op de planken, vaak met minimaal vijf personen, bijvoorbeeld de Musical Summer Concerts van afgelopen zomer. Waarom heeft hij dan nu gekozen voor een versie met twee? Hierover vertelt hij: “Ik weet dat Yoran en Jolijn bevriend zijn met elkaar en op een bepaald moment dacht ik hoe leuk is het om zo’n intieme vriendschap aan zo’n intiem concert te koppelen. Ook de connectie met Billy had ik al snel gemaakt.”

Inderdaad, want voor wie denkt dat Jolijn en Yoran enkel de sterren van de avond waren, die heeft het mis. Ook Billy Maluw pakte zijn moment! Hij zong samen met Jolijn een prachtig liefdesduet, maar het is ook een genot om deze man achter de piano bezig te zien. De passie waarmee hij de toetsen raakt van zijn instrument, daar zou je een concert an sich mee kunnen vullen.

De combinatie van deze drie is heel fijn om naar te kijken en de onderlinge relaties maken het misschien wel extra bijzonder om hier als publiek bij te zijn. Jolijn vertelt: “Het is heel leuk om zo’n concert samen met Yoran te doen. Ik was een aantal keer ook echt zelf ontroerd als ik naar hem zat te kijken. We houden gewoon heel veel van elkaar en we gunnen elkaar alles en het is super lang geleden dat we samen voor mensen hebben kunnen optreden, dus dat is heel fijn.”

Christine en Jean Valjean in spè

Een vraag die vaak voorbij komt in interviews, is de vraag van die ene droomrol. Om de pers een stapje voor te zijn, maakten Jolijn en Yoran deze vraag onderdeel van hun concert. Dat resulteerde in een prachtige combinatie van de nummers ‘Breng hem thuis’ uit ‘Les Miserables’ en ‘Denk aan mij’ uit ‘Phantom of the Opera’. Zouden we Jolijn ooit mogen aanschouwen als Christine? En pakt Yoran de rol van Jean Valjean?

Op die laatste vraag weet Jolijn het antwoord wel: “Ik zou hem graag willen zien als Jean Valjean. Dat gaat nog wel gebeuren, denk ik!” En waar Jolijn hem ook graag in zou willen zien? “Yoran zit vaak in wat serieuze stukken, ja Rocky Horror Show misschien niet helemaal. Maar iets komisch lijkt me dus ook wel heel grappig, omdat hij dat ook stiekem kan. Dus typetjes en dat soort dingen. Hij zegt vaak: dat kan ik niet! Maar dat kan die juist heel goed.”

Yoran vertelt op zijn beurt: “Jolijn kan echt prachtig zingen, maar zij kan me het meeste raken als ze kan spelen. Ze heeft bijvoorbeeld vanavond ‘Gewoon opnieuw’ uit Showponies gezongen. Dan hoor je hoe mooi haar stem is en hoe mooi ze kan zingen. Maar je hoort ook hoe mooi ze een verhaal kan vertellen en hoe mooi ze kan spelen. Ik weet niet zo goed welke rol dat dan precies zou zijn, maar het zou wel een rol zijn waarbij ze kan laten zien hoe goed ze kan spelen én zingen.”

What is next?

Voor wie dit concert gemist heeft, wees niet getreurd. Nathan heeft namelijk goed nieuws: “Er liggen hele leuke plannen voor nieuwe concerten. Ook met Yoran en Jolijn. Dat wordt over zo ongeveer 2 weken bekend gemaakt.”

Houd dus de socials goed in de gaten!

Jolijn Henneman
© Mischa Visser