recensie Sister Act
Review

Sister Act: Een Goddelijke Mix van Humor, Soul en Zingende Zusters

Na tien jaar heeft producent Medialane ervoor gekozen om de hitmusical Sister Act terug te brengen naar de Nederlandse theaters. En ja, theaters in meervoud. Want in tegenstelling tot de vorige keer is het dit keer een reizende productie. Zondag 1 december was het klooster te vinden in het DeLaMar theater en MusicalSpot was erbij!

Het verhaal

Wanneer Deloris van Cartier geheel onvrijwillig getuige is van een moord heeft ze de poppen aan het dansen. Of eigenlijk de nonnen aan het dansen. Ze moet namelijk onderduiken in een klooster, omdat de moordenaar, toevallig ook haar ex-vriend, haar het eeuwige zwijgen wilt opleggen.

Dat een discodiva zich niet helemaal thuis voelt in een klooster wordt al snel duidelijk als ze van Moeder Overste te horen krijgt dat ze zich in het klooster ook als een non moet gedragen. Alle dingen waar ze van houdt en van geniet moet ze achterwege laten.

Wanneer Deloris de taak krijgt om het dramatisch slechte kerkkoor op sleeptouw te nemen weten de andere zusters beetje bij beetje haar hart te veroveren. Deloris bloeit helemaal op en dat geldt ook voor het nonnenkoor. Het koor wordt een groot succes! Met de nodige gevolgen…

Ana Milva Gomes Sister Act
©Danny Kaan

Ana Milva Gomes is het stralende middelpunt

De rol van Deloris werd tijdens deze show gespeeld door Ana Milva Gomes. Al voelde het niet gespeeld. Ze zet het personage zo sterk neer dat het lijkt alsof zij Deloris is. Deloris is een vrij hysterische rol en Ana zocht de grenzen op om zo alles uit haar performance te halen. En met succes!

De humor die ze in deze rol weet te leggen is spot on. We hebben het niet over de grappen uit het script, maar ook haar hele mimiek en lichaamshouding zorgen ervoor dat je niet anders kan dan doen dan te lachen. Hard lachen. Sorry voor de mensen die naast mij zaten 🙂

En dan hebben we nog haar zang. Holy shit. Snap je ‘m 😉 Geweld is dan misschien niet toegestaan in een klooster, maar voor het vocale geweld van Ana maken ze daar een uitzondering. Zij zingt alles zo loepzuiver en met zoveel overtuiging, dat is gewoon maximaal genieten.

Sister Act
©Danny Kaan

De nonnen swingen de pan uit

Het nonnen ensemble was van grote klasse. Dat je kan zien dat ze zelf ook enorm genieten van de energieke groepsnummers maakt het alleen maar beter. Ze vullen elkaar goed aan en zorgen ervoor dat iedereen een ‘moment of fame’ kan pakken.

Toch sprongen er voor ons twee nonnen boven de rest uit. Maartje Kruitwagen, die de rol van Maria Roberta speelt, kan wat ons betreft al een plekje in haar kast vrijmaken voor de award van aanstormend talent. Zij ondergaat de perfecte transformatie van super ingetogen naar iemand die droomt van de buitenwereld. Haar ‘Onbekend Bestaan’ was dan ook van een andere planeet. Waanzinnig goed!

De andere uitblinker is Mylène d’Anjou. Zij speelt de rol van Maria Lazarus en dat doet ze geweldig. Wanneer je de hele voorstelling met een habijt aan moet spelen is je mimiek enorm belangrijk. Mylène haar gezicht spreekt boekdelen. Zij stort zichzelf vol overgaven in deze rol en het publiek beloont dat met gelach en applaus. Mylène is hilarisch goed.

Had het nonnenkoor nog indrukwekkender gekund? Absoluut. Deze reizende versie is in alle opzichten wat kleiner dan zijn voorganger. In de eerste versie van Stage Entertainment was het koor een stuk groter en had het nog meer een wauw-effect. Wel willen we er dus bij vermelden dat dit niks afdoet aan de prestatie van de huidige cast.

Sister Act
©Danny Kaan

Moeder Overste: goud waard!

De rol van Moeder Overste werd vandaag gespeeld door Sanne Wallis de Vries. Wederom een rol die de nodige humor met zich moet meebrengen. Dat hoef je Sanne Wallis natuurlijk geen twee keer te zeggen. Ook voor haar geldt dat de humor dwars door het habijt heenvliegt. Haar lichaamshouding en gezichtsuitdrukkingen zijn goud waard.

Dat ze een echte cabaretière is laat ze duidelijk merken wanneer iemand uit het publiek begint te fluiten als ze in haar pyjama opkomt. Ze kiest er niet voor om dit onopvallend voorbij te laten gaat, maar ziet haar kans om hier met een grap op te reageren. Het publiek kon dit wel waarderen en beloonde deze actie met een luid applaus.

Als we dan toch weer even kritisch moeten zijn, moeten we wel zeggen dat haar zang niet van hetzelfde niveau als de rest van de cast. Ze is van oorsprong geen zangeres en dat kan je ook wel horen. Maar omdat ze er wel vol voor gaat én de boodschap van de liedjes goed weet over te brengen, knijpen we een oogje toe.

Sister Act
©Danny Kaan

Hardwerkende mannen

Dat de mannen in de minderheid zijn, is tijdens de voorstelling wel te merken. Zij moeten hard hun best om de energie-explosie van de vrouwen bij te kunnen houden. Deze scènes voelen dan soms wat vertragend en simpel. Maar ook hier moet gezegd worden dat het niet door de prestatie van de cast komt. Want die mannen werken hard!

Wel willen we graag Robbert van den Bergh even apart benoemen. Hij als Curtis is wat ons betreft echt perfect gecast. Hij is overtuigend in zang en spel en daar genieten wij van. Hij zet Curtis neer als echte slechterik, maar houdt het ook luchtig. Dit zorgt ervoor dat je geen hekel aan hem krijgt. Erg sterk gedaan.

Ook Jimi Hendrikse is overtuigend in zijn rol. Als Jimi op toneel staat dan heb je de garantie dat de zang, dans en de humor piekfijn in orde zijn. Dat zelfde geldt voor Gino Korsèl. Als Gino op het podium staat dan brengt dat zo een positieve energie met zich mee. Een harde werker die energiek danst, goed zingt en veel verschillende kanten van zichzelf laat zien.

Sister Act
©Danny Kaan

Ook iets op te biechten?

Wil jij na het lezen van deze recensie ook direct onderduiken in het klooster van Moeder Overste? Dat snappen wij! Als deze voorstelling met de Podiumpas geboekt mocht worden, waren wij ook nog 100x gegaan. Puur omdat het gewoon een feestje op toneel is.

De tour is pas net begonnen en ze spelen nog tot en met zondag 23 maart 2025. Wij wensen je alvast heel veel plezier en laat ons vooral weten wat je ervan vond!

God zegenen jullie!

Header: ©Mischa Visser

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *