Oorlogsvrouwen Max Mini
Review

Oorlogsvrouwen: een frisse blik op een beladen verleden

Op woensdagavond 9 april reisde MusicalSpot af naar Etten-Leur voor de try-out van Oorlogsvrouwen, de nieuwste productie van Theatergroep Max Mini. In De Nobelaer kregen we een eerste blik op deze voorstelling waarin het vrouwelijk perspectief tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal staat.

Het verhaal

Verzet. Verraad. Vrijheid. Tijdens de bezetting van ons land door de Nazi’s in de jaren ’40 had ieder maar één doel: overleven. Theatergroep Max Mini brengt een indrukwekkende oorlogsproductie waarin de levens van gewone burgers ten tijde van de Tweede Wereldoorlog op hun kop staan. Welk pad kies je als de bestemming in het duister ligt?

Over Theatergroep Max Mini

Max Mini maakt al 59 jaar eigen producties. Waar eerst jarenlang werd gekozen voor revues, vaak gericht op (lokale) actualiteit, produceert Max Mini tegenwoordig hoofdzakelijk musicals. Wat in al die jaren niet veranderd is, is de enorme energie en het enthousiasme dat zij op hun voorstellingen loslaten. Lol maken staat centraal, maar ook de wilskracht om elke keer iets nieuws op de planken zetten van hoge kwaliteit. Het creatief proces is hun daadwerkelijke passie. Van de eerste zin in het script, tot de laatste wijziging in de show een paar minuten voor het doek opgaat.

Vrouwen op het breekpunt

Verhalen over de oorlog zien we vaker terug in het theater. Denk aan grote spektakelstukken als Soldaat van Oranje of 40-45, de Musical. Of intiemere voorstellingen zoals Trompettist in Auschwitz. Alle drie overigens nu in het theater te zien. Toch weerhield Theatergroep Max Mini dat er niet van om ook aan de slag te gaan met dit belangrijke thema. Wat zij anders doen, is het perspectief van drie vrouwen op deze vreselijke tijd. Verfrissend en ook broodnodig! 

In Oorlogsvrouwen maken we kennis met drie jonge vrouwen – Loes, Greet en Riet – die ieder hun eigen pad kiezen in een tijd waarin niets zeker is. Floor van Wensen, Fleur Reijnaars en Linda Schrik vormen een ijzersterk trio met een opvallende chemie. Samen als de vrolijke Cotton Candy’s brengen ze luchtigheid, maar zodra de ernst van de oorlog toeslaat, laten ze in hun acteerwerk de pijn, twijfel en kracht van hun personages zien. Juist doordat hun keuzes uiteenlopen ontstaat een intens en gelaagd verhaal dat blijft boeien. Geen makkelijke rollen, maar deze drie dames pakken ze met overtuiging beet.

Een cast met lef en longinhoud

Een musical maken over een tijd die je zelf niet hebt meegemaakt én alle gruwelijkheden die voorbij komen; dat is niet gemakkelijk. Het vraagt om sterke acteerskills en een flinke dosis inlevingsvermogen. Stuk voor stuk laten de castleden van Oorlogsvrouwen zien dat ze dat in huis hebben. Vanaf het eerste moment spat de overgave en de inzet van het podium. 

Naast het acteerwerk, was ook de zang indrukwekkend. Een extra groot applaus willen we daarbij geven aan Desley van Hoek, die Maurits van den Bos speelde. Zijn stemgeluid is jaloersmakend. Zijn samenspel met Morris Boomaars, die Johan Schouten speelde, was daarnaast geloofwaardig en ontroerend, met precies de juiste dosis spanning. Ook Sam de Man verdient een eervolle vermelding; zijn rol als bad guy Philip van Oirschot was overtuigend en genuanceerd, zonder te vervallen in clichés.

Andere castleden waren: Niena Stoop, Anneloes Ouwerkerk, Sebastiaan Kranenburg, Ilona Le Granse, Babette van Esdonk, Pim Verbeek, Judith van Elten, Evelien Hoevenberg, Jasper Staes, Fabiënne van Rijswijk, Ton van der Soest, Isabeau Pellis, Robbert Baaten, Yvette van Dommele, Britt Schuurmans & Jill Frank.

Alles lijkt te kloppen

De voorstelling kent meerdere verhaallijnen die knap met elkaar vervlochten zijn, waardoor het aanvoelt als een dynamisch geheel. Er gebeurt veel, maar het wordt nergens verwarrend – integendeel, het tempo en de afwisseling houden je als kijker geboeid. Toch zijn er momenten waarop het ritme iets inzakt. Maar dat zijn kanttekeningen die bij een try-out horen. 

Dat deze hele productie door Max Mini van de grond af is opgebouwd, is bewonderenswaardig: alles lijkt te kloppen. Van de zorgvuldig gekozen kostuums die perfect passen bij het tijdsbeeld. Het functionele, en tegelijkertijd imposante decor. En natuurlijk de muzikaliteit van de cast. 

Doe zelf auditie!

Deze voorstelling heeft alles in zich – indrukwekkende zang, sterke personages, meeslepende verhaallijnen en een flinke dosis lef. Mis het niet, koop je kaartjes en laat je meevoeren in dit aangrijpende oorlogsverhaal vol keuzes, confrontaties en ontroering.

Meer informatie over de show en de kaartverkoop, vind je hierLet op: deze voorstelling speelt alleen nog op 10, 11 en 12 april.

Zelf lid worden bij Max Mini? Goed nieuws: je kunt auditie doen bij Theatergroep Max Mini op 14 mei. Meer informatie vind je hier

Header: ©Theatergroep Max Mini

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *