Next to Normal: de allereerste productie van Borrelen met Willem

Nadat de voorstelling een paar keer uitgesteld moest worden vanwege corona, was het in het weekend van 25 en 26 november dan eindelijk tijd voor de première van Next to Normal, geproduceerd door Borrelen met Willem. Dit alles vond plaats in de Pluk in Geldermalsen. Wij waren aanwezig en vertellen je hoe het was.

Next to Normal brengt het verhaal van een standaardgezin in een stad. Wonend in een alledaagse wijk, lijken Dan en Diana het allemaal voor elkaar te hebben. Huisje, tuintje en hun kinderen Gabe en Natalie. Maar schijn bedriegt, het duurt niet lang voor de eerste barstjes in deze mooie façade verschijnen. De Goodmans gaan namelijk gebukt onder de mentale toestand van Diana. Reeds zestien jaar valt ze na een piekperiode telkens weer in een diep dal. Een krachtig, innemend en bovenal raak portret van een familie die probeert om te gaan met een pijnlijke situatie die niet ‘normaal’ is, maar wel begrijpelijk. Next to Normal daagt het publiek uit om verder te denken over wat je ziet, wie je bent en wat je gelooft dat waar is.

Gewaagde keuze

Het is voor Borrelen met Willem de allereerste amateurproductie die door hen wordt geproduceerd. Om dan meteen voor Next to Normal te kiezen, is best een gewaagde keuze. Het is geen makkelijk stuk en zeker de eerste paar scenes moet je als niet-kenner even zoeken waar dit verhaal nou precies om draait. Al snel vallen de verschillende puzzelstukjes gelukkig op hun plek.

Dit zal tijdens het repetitieproces dan ook een aantal drempels hebben opgeleverd, maar deze zijn voor de première helemaal strak gestreken. Aan de acteurs is te zien dat ze zich goed hebben verdiept in het script. Ze spelen met hun zinnen en stoppen veel emoties in hun zang. Ze weten echt waar ze over praten en kennen hun karakters door en door.

Dat deze acteurs hier met een professionele houding staan, blijkt meteen als aan het begin van de voorstelling een stop lijkt te zijn gesprongen. We hebben nog geen 5 minuten van de show gezien of het moet al worden gestaakt. Wat een stress moet dat hebben opgeleverd! Gelukkig was het probleem snel gefixt en begonnen de acteurs opnieuw, alsof er niks was gebeurd. Razend knap!

Gevuld tot de laatste stoel

De acteurs die er in hun zang én spel duidelijk bovenuit sprongen, waren Eefje Voorrips Schilders en Willem Schenkelaars. Zij namen respectievelijk de rollen van Diana en Gabe op zich. Eefje verloor zichzelf totaal in de rol van Diana en was daarmee zeer overtuigend. Ze wist de mentale toestand waarin deze vrouw zich bevindt op een ontroerende én grappige manier neer te zetten. Ook in haar zang was bijna iedere noot wel raak.

Willem, die naast speler in dit stuk ook eigenaar is van Borrelen met Willem, is niet bescheiden geweest door zichzelf te (laten) casten als Gabe. Na het zien van deze voorstelling snappen we deze keuze volledig. Willem heeft een erg fijne stem om naar te luisteren en ook in zijn spel weet hij de juiste snaar te raken. Als Gabe moet je aanwezig zijn op het podium, maar toch ook weer niet. Deze rol moet gebalanceerd worden gebracht en dat deed Willem erg goed! Ook de chemie tussen hem en zijn toneelmoeder Eefje spatte van het podium af, wat erg van belang is voor dit stuk.

Een puntje van kritiek op deze avond is het volume van het geluid. Het zaaltje in de Pluk in Geldermalsen, die overigens wel tot de laatste stoel was gevuld, is niet erg groot. Het geluid stond daarentegen op standje Circustheater, waardoor verschillende uithalen wel heel enthousiast je oren binnen kwamen denderen. Een goede soundcheck was niet overbodig.

Rust in de voorstelling

Waar wel met veel zorg naar is gekeken, is het toneelbeeld. Het decor en de verschillende scènes die daarin waren gebouwd, waren zeer functioneel. Er hoefde weinig tot niks het toneel op en af te worden gesjouwd en dat gaf heel veel rust aan de voorstelling. Daarnaast bleef het interessant, omdat de verschillende elementen steeds net iets anders werden ingezet.

Over het algemeen kunnen we de eerste amateurproductie van Borrelen met Willem dus als een succes bestempelen. Ook zijn we benieuwd naar de volgende voorstelling die door Borrelen met Willem op de planken wordt gezet.

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen bij Borrelen met Willem? Volg ze dan op Facebook of Instagram of houdt de website in de gaten.

Header: ©Borrelen met Willem