Robin Hood de Musical: Steelt zeker je hart

Dit jaar brengt het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) Robin Hood de Musical. Op 14 januari was het tijd voor de eerste première van deze voorstelling in het Zaantheater in Zaandam. Wij waren aanwezig en vertellen je hoe het was.

Wanneer Marian na jaren terugkeert naar het kasteel in Nottingham, schrikt ze van hoe de stad er aan toe is. Na de dood van de koning, haar vader, heeft de sheriff de macht gegrepen. Hij is meedogenloos en regeert met harde hand met behulp van zijn neef Guy van Gisborne. De rijken zijn alleen maar rijker geworden en de armen armer. Marian heeft er van alles over te zeggen maar haar stiefmoeder Sybella snoert haar de mond: een vrouw moet haar plaats kennen.

Dan staat er plotseling een held op vanuit de menigte, een kap ver over het gezicht getrokken, die op spectaculaire wijze een paar jonge veroordeelden bevrijdt met zijn pijl en boog. Deze Robin Hood sluit zich aan bij een bende vogelvrijverklaarden die in het bos van Sherwood woont. De groep begint van de rijken te stelen en de buit te verdelen onder de armen, tot grote woede van de sheriff. Intussen hoort Marian dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de hardvochtige sheriff de Rainault. Haar vrijheid wordt stukje bij beetje meer ingeperkt. Wie schuilt er onder de kap van Robin Hood en zal hij erin slagen om meer gelijkheid af te dwingen?

Musicaltalent in de dop

Iets wat direct opvalt en grote indruk maakt tijdens deze voorstelling is de enorme groep talent die op het toneel staat. Vooral op de momenten dat het hele ensemble voorop het podium samenkwam en er flink wat vocaal geweld gebruikt werd, kregen wij regelmatig kippenvel. Ook qua spel doen de meeste musicalsterren in de dop niet onder voor de professionals. Niet alleen de dialogen in de spotlights zijn overtuigend, maar ook het stille spel achterin is precies subtiel genoeg dat het een toevoeging geeft aan het verhaal dat wordt verteld.

Het is mooi om te zien dat het NJMT ieder talent de kans wil geven om te stralen. Dit gebeurde op vele verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een uitgesproken en grappige acteerrol of middels een solostukje zang in een ensemble-nummer. De grote hoeveelheid aan solostukjes zang, maakte het helaas echter wel wat lastig om te volgen wie van de vele talenten nou precies aan het zingen was. Gelukkig was de inleving alsnog op een ieders gezicht te zien, waardoor het uiteindelijk niet uitmaakte naar wie je aan het kijken was.

Scenefoto 10 Marije Slingerland
©Marije Slingerland

Aanvulling van professioneel

Net zoals bij de vorige voorstelling van het NJMT, Alice in Wonderland, werd de groep talentvolle jongeren aangevuld door een professionele volwassen cast. Dit keer was het de eer aan Cystine Carreon en Ruben Kuppens om zich bij deze musicaltalenten in de dop te voegen.

Als opperhoofden van het kasteel brengen zowel Cystine als Ruben een volledig eigen dynamiek aan in het verhaal. Hiermee vormen ze een fijne aanvulling op de rest van de cast, waardoor het toch al hoge niveau alleen nog maar wordt versterkt. Dit zorgt ervoor dat de grenzen tussen professioneel en amateur wat meer lijken te vervagen, waardoor het echt één geheel wordt.

De held(in) van het verhaal

De hele voorstelling vraagt iedereen zich maar één ding af: wie is dan toch die Robin Hood? Wij hebben het antwoord voor je; Het jonge musicaltalent Lotte van der Veen

Als Robin Hood/Marian draagt Lotte de voorstelling en dat doet ze alsof ze nooit anders heeft gedaan. Haar zang is niet alleen tijdens de hele voorstelling loepzuiver, ze weet ook nog eens heel goed de dynamische afwisseling aan te brengen die nodig is in een heldhaftige voorstelling als Robin Hood. Het kleine en intieme opzoeken, om vervolgens het grote en heldhaftige écht binnen te laten komen bij het publiek. Dat is iets wat Lotte heel goed doet. Wij zien dan ook zeker een musicalcarrière weggelegd voor Lotte, die nu nog druk bezig is met haar 5 VWO. Onze oproep aan haar? Ga zo door Lotte!

©Joost van der Veer

Tour langs de grootste theaters in Nederland

Wat ons betreft is Robin Hood de Musical zeker de moeite waard om te bezoeken. Het verhaal heeft een prachtige boodschap die ook voor kinderen erg duidelijk te begrijpen is. Wij vinden dat deze voorstelling nauwelijks onderdoet voor grote, professionele producties.

Als je dus graag naar het theater gaat om te genieten van heerlijke zang, dans en spel én alvast het talent van de toekomst wil zien stralen, zouden we je aanraden om even een bezoekje te brengen aan de website en tickets te bestellen. Robin Hood de Musical is tot en met 4 juni te zien en zal toeren door heel Nederland.

©Marije Slingerland

Header: ©Joost van der Veer