Kruimeltje: een groot avontuur voor jong én oud

Op zondag 9 oktober ging de familiemusical Kruimeltje in première van REP Entertainment in de Stadsschouwburg Haarlem. De zaal was goedgevuld en vol met verwachtingsvolle kinderen, ouders en pers. Heeft Kruimeltje de verwachtingen kunnen waarmaken? Wij vertellen het je graag!

Door de besneeuwde straten ergens in Nederland zwerft Kruimeltje; een vrolijke en ondeugende straatjongen van 10 jaar. Helemaal alleen, op zoek naar zijn vader en moeder. Het enige dat Kruimeltje van zijn ouders heeft is een medaillon, met hun portretjes erin. Ondanks alles blijft hij positief en loopt hij zingend en fluitend de straten door. Dan ontmoet hij Keesie, een stoer meisje dat maar al te graag mee op avontuur gaat. Bij kruidenier Wilkes vindt Kruimeltje, samen met zijn vriend Noor de straathond, eindelijk een echt thuis. Wat schetst zijn verbazing? Zijn vader en Wilkes blijken oude jeugdvrienden te zijn geweest! Zou Wilkes kunnen helpen bij het vinden van zijn vader? Zou hij dan eindelijk niet meer op straat hoeven te leven? Als het eens zo simpel zou kunnen zijn…

Geen openingsnummer, wel een optimale voorbereiding

De verwachting dat elke musical begint met een openingsnummer wordt in deze musical direct onderuit gehaald. De vier volwassen acteurs (tijdens de première Finn Ponchin, Bente van den Brand, Marnel de Rooij en Sven Blom) betreden met veel bombarie vanuit de zaal het toneel en proberen direct de connectie te zoeken met de kinderen in de zaal; “Hallo allemaal! Hebben jullie er zin in?!”. Voor de volwassenen in de zaal wellicht wat cliché en niet het spectaculaire begin wat je verwacht bij een familiemusical, maar wel een directe en onmisbare aandachtstrekker voor de kinderen.

En die volle aandacht van de kinderen is zeker op het begin heel belangrijk. Op spelende wijze leggen de volwassen acteurs uit dat ze allemaal verschillende rollen spelen tijdens de musical. Dit zorgt ervoor dat, wanneer het doek omhoog gaat en de voorstelling écht gaat beginnen, zowel jong als oud optimaal voorbereid is om meegezogen te worden in het verhaal van Kruimeltje.

©Nick Franken

Grote én kleine talenten

In de eerste paar minuten wordt al duidelijk dat deze musical barst van het talent. Dit zit hem niet alleen bij de volwassen acteurs, maar ook bij de kinderen.

Tijdens de première speelde Luca van Ammers Kruimeltje en was Romy Joosten te zien als Keesie. Wat ons betreft, twee talenten in de dop die het zeker kunnen gaan maken in het ‘musicalvak’. Ze zijn heerlijk om naar te kijken en hun zang is opvallend sterk voor hun jonge leeftijd. Moeiteloos tikken ze elke hoge noot aan waarbij zelfs af en toe ruimte is voor een mooie gevoelige ‘kopstem’ tussendoor.

De volwassen acteurs stralen niet alleen in hun zang, maar zeker ook in hun acteerwerk. Van Vrouw Koster tot Wilkes, van Vera di Boboni tot een cowboy en van hond Noor tot een regenpijp (!). De vier volwassen acteurs moeten aardig wat verschillende rollen spelen en veel schakelen, maar toch is het voor zowel jong als oud direct duidelijk welke rol ze op een bepaald moment spelen. En dat komt zeker niet alleen door een plaksnor hier of een cowboypistool daar. De houding, het stemgebruik, de intenties; alles klopt hierin.

©Nick Franken

Afwisselend en verrassend

Het tempo van de voorstelling is precies goed. Er wordt ruimte genomen voor gevoelige nummers, maar tegelijkertijd wisselen de scènes en verschillende gebeurtenissen elkaar snel af. Op deze manier maakt het publiek in rap tempo alle avonturen van Kruimeltje mee.

Er is ook genoeg te zien in de diverse scènes. Zo wordt er creatief omgegaan met de aanwezige decorstukken, waardoor het toneelbeeld iedere scène net weer anders oogt. Dit maakt het zowel afwisselend als verrassend.

Daarnaast valt er ook aardig wat te lachen tijdens deze voorstelling, niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de volwassenen. Het moment waarop één van de volwassen acteurs plots in een regenpijp moet veranderen doet de kinderen schaterlachen, terwijl de volwassenen in de zaal lachen om de knulligheid ervan.

©Nick Franken

Een vermakelijke familiemusical!

Kruimeltje is een heerlijke en zeer vermakelijke familiemusical die barst van het talent. Het is een avontuur voor jong én oud. Kruimeltje is t/m 12 februari te zien in verschillende grote en kleine theaters in Nederland. Bekijk alle speeldata en bestel snel je tickets via deze website.

Liever eerst een voorproefje? Check dan zeker even de trailer hieronder.

Header: ©Nick Franken