Musicals2spot,  Review

Blind Date: gewoon écht grappig

Een blind date… velen van ons zullen hem weleens gehad hebben. Of anders over gehoord. Via een vriend of vriendin of misschien wel van tv. In dat geval weet je ook dat het veel goeie verhalen oplevert. Dáár kunnen we weleens een musical over maken, moeten Christian Seijkens en Allard Blom gedacht hebben. En zo geschiedde! Op 10 oktober 2022 ging de musical Blind Date in première in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Wij waren erbij en vertellen je hoe wij deze blind date hebben ervaren.

Bob en Jenny zijn bijna wanhopig. Alle dates lopen in het honderd. De personen aan de andere kant van de tafel lijken in niets op de foto’s op hun Instagram account of blijken op Facebook alles aan elkaar te liegen. Beiden zijn op zoek naar iets echts. Maar is dat nog mogelijk? Om in tijden van Facebook en Instagram zonder enig vooroordeel op date te gaan? Daarbij doen mensen zich op social media vaak zoveel beter voor dan ze zijn, dat ze tijdens een date alleen maar ongelofelijk tegenvallen. Bob en Jenny gaan die uitdaging aan! Ze schrijven zich in op blinddate.nl en worden gekoppeld door Roos, een soort wannabe cupido. Schiet deze cupido raak en springt bij Bob en Jenny de vonk over? En hoe zit het eigenlijk met het liefdesleven van cupido zelf?

Sanne Franssen - zij draagt de show!

Blind Date wordt gespeeld door een driekoppige cast bestaande uit Freek Bartels, Brigitte Heitzer en Sanne Franssen. Ze worden muzikaal begeleid door een drie muzikanten die ook onderdeel worden gemaakt van de show. Zodra de voorstelling begint knalt de energie meteen van het podium af. Sanne opent de show en zet de toon en Freek en Brigitte volgen dit goed op. Je hebt als publiek meteen je aandacht erbij.

Sanne Franssen dráágt echt de show. Naast de knettergekke koppelaarster Roos neemt ze ook meerdere kleinere rolletjes op zich die elkaar pijlsnel afwisselen. Ze schakelt razendsnel tussen allerlei typetje, waardoor je vol verbazing zit te kijken naar wat er op het toneel gebeurt. Vol verwachtingen zit je af te wachten wat het volgende typetje gaat worden. Echt waanzinnig knap én ontzettend grappig.

Blind Date
©Annemieke van der Togt

Freek en Brigitte - spelen met humor

Ook Freek Bartels en Brigitte Heitzer laten in deze show zien wat ze waard zijn en tonen weer een hele andere kant van zichzelf. Spelen met humor is een bijzondere tak van sport binnen het toneelgenre, maar Freek en Brigitte laten zien dat ze ook dit tot in de puntjes beheersen. Blind Date is gewoon écht grappig dankzij de perfecte timing van de drie castleden. De hele avond klinken er uitgebreide lachgolven door de zaal, met als kers op de taart de typische schaterlach van René van Kooten die je overal bovenuit hoort komen.

We snappen je hoor, René, want die typetjes die door Freek en Brigitte worden neergezet zijn een genot om naar te kijken. Freek laat zien dat hij naast de charmante, knappe Prince Harry ook de sullige bankier Bob kan spelen. En Brigitte kan niet alleen overtuigend acteren, maar schittert ook met haar blokfluitspel. Een gouden combi!

Blind Date
©Annemieke van der Togt

Ieder musicalhart zal sneller kloppen

Naast de talentvolle castleden, is ook het decor goed gekozen. Samen met de kostuums vormt het een kleurrijk geheel. Je wordt er echt vrolijk van. Ook de liedjes zijn catchy en vooral de up-tempo nummers pakken je meteen. De ballads daarentegen, die uiteraard wat trager zijn, leiden er soms toe dat je gedachten wat afdwalen. Gelukkig gaat het tempo van de voorstelling daarna snel weer omhoog en wordt je aandacht weer gegrepen door een nieuwe goed gebrachte grap.

Van tevoren zul je misschien denken: een musical over een blind date, hoe kan dat nou interessant zijn? Geloof ons als we zeggen dat je een volle 120 minuten vermaakt kan worden. Wanneer je na de pauze de zaal weer inloopt, vraag je je af hoe het verhaal verder zal verlopen en dat zal je niet teleurstellen… We verklappen één ding: het bevat een ware musicalmedley waar ieder musicalhart sneller van gaat kloppen!

En voor wie denkt dat het alleen maar lachen, gieren, brullen is, heeft het mis. De voorstelling bevat ook een mooie boodschap, namelijk dat we eens moeten verder kijken dan al onze vooroordelen die we meteen hebben wanneer we mensen ontmoeten. Want achter die lange nek of rare lach, kan zomaar de liefde van je leven verstopt zitten. Of natuurlijk een waardevolle vriendschap.

©Annemieke van der Togt

Ga dit zien!

We kunnen alleen maar zeggen: ga dit zien! Je krijgt er echt geen spijt van. Alle clichés van het blind én online daten worden even aangeraakt, waardoor de voorstelling voor bijna iedereen wel herkenbaar is. Single of niet!

De voorstelling is nog tot en met eind december te zien in verschillende theaters in Nederland. Tickets bestel je hier.

Header: ©Annemieke van der Togt