Musicals2spot,  Review

Die Eiskönigin (Frozen): IJzig sterk

Na het succes van de Disney animatiefilm Frozen kon een musical natuurlijk niet uitblijven. De musical Frozen is tot dusver enkel te zien in onder andere Engeland, de Verenigde Staten, Australië, Japan én Duitsland. Hoog tijd dus voor een musicaltripje naar het Duitse Hamburg om de Duitstalige versie van de musical Frozen te zien: Die Eiskönigin das Musical. Benieuwd wat wij ervan vonden? Lees dan snel verder!

Het verhaal speelt zich af in koninkrijk Arendelle, waar de prinsessen Anna en Elsa leven. Elsa heeft van jongs af aan een magische ijskracht. Op jonge leeftijd verwond ze per ongeluk haar zusje Anna met haar krachten, waardoor Elsa zich uit paniek voor verder onheil begint af te sluiten van alles en iedereen.

Wanneer de ouders van de prinsessen sterven, dient Elsa als oudste zus de kroon van Arendelle op zich te nemen. Op dit kroningsfeest ontmoet Anna prins Hans waarop ze direct verliefd wordt en in een waas van pure liefde met hem beslist te trouwen. Elsa veroordeelt deze snelle beslissing, waarna Anna per ongeluk de krachten van Elsa ontdekt en onthult aan het volledige volk.

Elsa vlucht weg in de bergen, waarbij haar paniek een blijvende sneeuwstorm voor het land veroorzaakt. Anna gaat haar zus achterna, gesteund door ijsverkoper Kristoff (vergezeld door rendier Sven) en magische sneeuwman Olaf. Op pure Disneywijze komt alles natuurlijk goed en leven de prinsessen lang en gelukkig.

Een ware onderdompeling in Arendelle

Direct bij de eerste klanken van de muziek word je ondergedompeld in het Koninkrijk van Arendelle. De koorzang is sterk en wordt met veel kracht en energie de zaal ingestuurd, waardoor het voelt alsof je er middenin zit.

Het verhaal begint met de kleine Anna en Elsa. Zij moeten de toon zetten voor de rest van de voorstelling en dat doen ze wonderbaarlijk goed. Beiden zitten ze enorm goed in hun rol, zelfs als ze even geen tekst hebben. Het is überhaupt indrukwekkend hoe veel looproutes en handelingen deze kinderen uit hun hoofd kennen en hoe ze deze met veel souplesse uitvoeren.

De overgang naar de volwassen Anna en Elsa gebeurt (net als in de film) op een mooie en natuurlijke manier tijdens het nummer ‘Willst du einen Schneemann bauen?’. In dit nummer worden verschillende sprongen in de tijd gemaakt waarbij de kleine Anna en Elsa ruimte maken voor de volwassen cast. Dit zorgt voor een fijne snelheid in de voorstelling.

Niet alleen de snelheid draagt bij aan de aandacht en de onderdompeling, ook het decor is een onmisbare factor. Bij Disney musicals is het toneelbeeld over het algemeen altijd een genot om naar te kijken, maar bij Frozen gaat het nog net een stapje verder. De speciale effecten die Elsa’s toverkrachten moeten weergeven zijn werkelijk magisch en het ijskasteel met kristallen is bijna nog mooier dan uit de film. Daarnaast komen sneeuwpop Olaf en rendier Sven echt tot leven op het toneel in de manier waarop ze als poppen worden gebruikt.

©Disney/Foto: Johan Persson

Nederlandse vertegenwoordiging in de cast

Extra bijzonder is dat je bij het afreizen naar het Duitse Arendelle, ook een aantal fellow Dutchies tegenkomt. De voorstelling die wij bezochten bevatte maar liefst drie Nederlanders in de hoofdrollen: Janneke Ivankova als Elsa, Bob van de Weijdeven als Prinz Hans en Owen Playfair als Kristoff. Noem ons nationalistisch, maar je voelt je toch eventjes extra trots als je daar een mede-Nederlander de sterren van de hemel ziet spelen.

Janneke is ijzig sterk als Elsa. Ze weet je te ontroeren met het nummer ‘Gefährlich, wenn man träumt‘ en blaast je omver met ‘Lass jetzt los‘.  De chemie met Celena Pieper, die de rol van Anna speelt, is ook heel fijn om naar te kijken. De bijzondere zussenband die Elsa en Anna met elkaar hebben, weten zij goed over te brengen. Celena is op haar beurt een gedroomde Anna, alsof ze rechtstreeks uit de Disney-film komt wandelen. Haar grapjes, haar mimiek, het is allemaal fantastisch getimed en tovert een glimlach op je gezicht.

Waar je als zaal ook heel blij van wordt, is de invulling van de twee mannelijke hoofdrollen. Bob speelt een heerlijke onbenullige Prinz Hans die Anna op sluwe wijze weet te versieren. Bob heeft deze rol recent overgenomen van Milan van Waardenburg en laten we wel wezen… Dat zijn flinke schoenen om te vullen. Desalniettemin is er geen seconde te merken dat Bob pas sinds kort onderdeel is van de cast. Hij speelt én zingt fantastisch en dat allemaal op zo’n jonge leeftijd. Wij kunnen niet wachten om meer van hem te gaan zien.

De andere mannelijke hoofdrol, Kristoff, wordt deze avond vertolkt door Owen, die ook nog niet zo lang in Die Eiskönigin te zien is. Ook hier is niets van te merken. De zaal ligt in een deuk bij ‘Wann warst du schon mal verliebt‘ en Owen doet menig hart smelten bij zijn vertolking van ‘Kristoffs Gute Nacht Lied’

Het is mooi om te zien hoe deze vier karakters zo’n groei doormaken gedurende het verhaal. Dat komt deels natuurlijk door hoe het is geschreven door de schrijvers van Disney, maar zeker ook de manier waarop de vier hoofdrolspelers vorm geven aan hun personage. Ze doen dit met volle overgave, alsof ze elke emotie voor de eerste keer voelen. Dat is echt heel knap en komt écht bij je binnen.

©Elindo Avastia
©Elindo Avastia
©Elindo Avastia
©Elindo Avastia

Duits + Arendelle = de perfecte combi

Om echt even eerlijk met je te zijn, in eerste instantie waren we toch een beetje huiverig. Een musical gaan zien in het Duits, terwijl we deze taal zelf nauwelijks tot niet spreken. Komt dat wel goed?

Niets is minder waar. De Duitse taal past perfect bij dit verhaal. De Duitse kneuterigheid is wat ons betreft een hele goede match met het verhaal van Die Eiskönigin. Het geeft het net dat beetje extra.

Qua verhaallijn is het ook goed te volgen, zeker als je de Disneyfilm al een keer gezien hebt en/of het verhaal kent. Daarbij komt dat het uitgebreide decor veel context geeft waardoor je niet ieder woordje hoeft te verstaan. Op de momenten dat je het echt niet begrijpt, is het ook leuk om je fantasie de vrije loop te laten. Daardoor word je nog eens extra in het verhaal gezogen en kun je er echt ‘jouw’ verhaal van maken.

Wij vonden het dus echt een ervaring op zich om eens een musical in het Duits te zien en vinden het absoluut voor herhaling vatbaar.

©Disney/Foto: Johan Persson

Op naar Hamburg!

Hebben we je besmet met ons Frozen virus en wil je ook dolgraag deze voorstelling bezoeken? Je kan de show op dit moment boeken t/m juli 2023. Genoeg tijd om een weekendje Hamburg te plannen. Meer informatie vind je hier.

Bekijk ook hieronder onze opname van het eindapplaus.

Header: ©Disney/Foto: Johan Persson