The Sound of Music
Musicals2spot,  Review

The Sound of Music: een combinatie van nostalgie en verfrissing

Op 28 juli waren wij aanwezig bij The Sound of Music in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Een bijzondere voorstelling, aangezien Natascha Molly voor de tweede keer de rol van Maria vertolkte. Deze rol wordt normaliter gespeeld door Nandi van Beurden. Benieuwd wat wij van deze voorstelling vonden en waarom jij zeker ook Natascha moet zien stralen als Maria? Lees dan snel verder!

The Sound of Music vertelt het verhaal van Maria, die zich niet kan aanpassen aan het kloosterleven en de opdracht krijgt van Moeder Overste om als gouvernante te werken bij de familie Von Trapp. Daar komt ze er al snel achter dat de zeven kinderen van kapitein Von Trapp onder een te streng regime leven. Wanneer de kapitein een tijd van huis is laat Maria de kinderen weer opbloeien…

Nostalgisch en verfrissend

Zodra de klokken van het klooster luiden en de nonnen beginnen te zingen, waan je je in het verhaal van The Sound of Music. Dat komt mede door de sterke verschijning van Moeder Overste, die deze avond gespeeld werd door Saskia Schäfer. Zij zet een lieve en betrokken Moeder Overste neer die de losbandige Maria al het geluk van de wereld gunt. Ook de chemie tussen Saskia en Natascha is heerlijk om naar te kijken, vooral tijdens het nummer ‘Dat is nou iets waar ik zielsveel van hou’.

Daarnaast zijn de strak ingestudeerde zangharmonieën adembenemend om naar te luisteren en weten deze de film perfect te evenaren. Toch is deze musicalversie zeker niet een 1-op-1 kopie van de film. Natuurlijk is het nostalgische verhaal voor iedereen herkenbaar, maar daarnaast zijn er een aantal verfrissende elementen toegevoegd. Denk aan een LED-scherm decor met haarscherpe beelden van het typische Oostenrijkse landschap, colorblind casten en moderne danschoreografieën.

Spetterende danschoreografieën waar je niks van wilt missen

Choreograaf Stanley Burleson heeft de cast op dansgebied flink uitgedaagd. Niet alleen de choreografie van ‘Do, Re, Mi’ is totaal vernieuwd, ook het nummer ‘Zestien, dadelijk Zeventien’ is flink onder handen genomen in vergelijking met voorgaande versies. En dat heeft zeker goed uitgepakt! Het dansen is van top niveau, zelfs bij de 6 jonge Von Trapp kinderen. Dat alleen al is een genot en aandoenlijk om naar te kijken.

Ook Esmee Mardjan (Liesl) en Jimi Hendrikse (Rolf) dansen de sterren van de hemel en maken iedere beweging prachtig af! De ondersteunende rol van het ensemble in deze choreografie maakt het totaalbeeld nog levendiger. Er gebeurt veel op het toneel en dit maakt het moeilijk om als kijker te bepalen waar je naar wilt kijken. Onze oplossing? Ga deze voorstelling zeker meerdere keren zien, zodat je geen enkel fantastisch stukje choreografie mist!

Natascha Molly helemaal in haar element als Maria!

Ondanks dat het pas de tweede voorstelling was van Natascha Molly als Maria, was ze helemaal in haar element. Vanaf het eerste moment, waarbij ze als Maria al liggend begint met zingen in de bergen, is ze geloofwaardig. Ze weet direct een onbevangen en opgewekte Maria neer te zetten met een heerlijke brutaalheid. Haar sterke zang, die ze in de liveshows van Op zoek naar Maria ook al heeft bewezen, staat als een huis. De klassieke uithalen van Maria weet ze moeiteloos te mengen met haar eigen natuurlijke stem, waardoor het niet té klassiek overkomt en een genot is om naar te luisteren.

Ook Paul Walthaus wist een overtuigende Kapitein Georg von Trapp neer te zetten. En dat hij dit deze dag voor het eerst deed was nergens aan af te lezen. Zijn uitvoering van de strenge doch rechtvaardige kapitein is fijn om naar te kijken, zeker omdat Paul van zichzelf een hele prettige, warme stem heeft. Ook de chemie met Natascha als Maria werd op de juiste manier neergezet door het vleugje onzekerheid en verlangen wat in het spel doorschemerde.

Wij hebben Nandi nog niet gezien, maar kunnen je zeker aanraden om ook deze fantastische Maria te gaan bewonderen!

Boek nu jouw tickets voor The Sound of Music!

Ondanks dat het plot van deze musical niet zo diepgaand en zelfs een beetje vlak is, blijft The Sound of Music een echte must see. Bovendien maakt de performance van de talentvolle cast dit meer dan goed!

De musical The Sound of Music is te zien in theaters door heel Nederland. Benieuwd wanneer deze voorstelling bij jou in de buurt staat? Klik dan hier voor de speellijst en boek jouw tickets voor The Sound of Music!

Afbeeldingen: ©Roy Beusker en Annemieke van der Togt