Spot the Week 44
Nieuws

Nieuwsoverzicht week 44

Het musicalnieuws van week 44. Wat is er afgelopen week allemaal gebeurd in de theaterwereld.

War Child en Soldaat van Oranje – De Musical gaan samenwerking aan

War Child en Soldaat van Oranje – De Musical gaan een impactvolle samenwerking aan en verbinden het verhaal van de Tweede Wereldoorlog met de vele oorlogen die helaas nog altijd plaatsvinden. De organisatie die zich al jaren inzet voor mentale steun aan kinderen in oorlog én de voorstelling over een groep vrienden die een keuze moest maken onder de druk van de oorlog, bundelen hun krachten. Gezamenlijk vragen ze aandacht voor de gevolgen van oorlog op je leven en roepen op om kinderen in oorlog nú te steunen.

Ernst Suur, directeur van War Child vertelt: “Wij doen er alles aan om kinderen in oorlog te helpen met het verwerken van traumatische ervaringen. Zodat ze dit niet de rest van hun leven meedragen of doorgeven aan een volgende generatie. Met methoden die psychosociale steun, bescherming en onderwijs combineren, helpen we kinderen los te komen van de oorlog. We stimuleren hun veerkracht zodat ze kunnen bouwen aan een vreedzame toekomst. De samenwerking tussen War Child en Soldaat van Oranje – De Musical verbindt het verleden met het heden. Er is nog steeds oorlog in heel veel landen. Vrijheid is nog steeds niet vanzelfsprekend, dat moeten we niet vergeten.”

Producent Fred Boot: “We hebben vanaf het begin in 2010, vandaag precies dertien jaar geleden, een missie om een belangrijk deel van onze geschiedenis aan nieuwe generaties door te geven. Hoe vertellen we de verhalen van onze ouders, grootouders aan onze kinderen zodat ze weten waar we als familie vandaan komen? Precies daar hebben War Child en Soldaat van Oranje – De Musical elkaar gevonden. De missie van War Child is om de oorlog uit een kind te halen. Ook steunt War Child de hele familie. Zo kunnen ze samen traumatische ervaringen bespreken en verwerken. En wordt hopelijk voorkomen dat ze worden doorgegeven aan de volgende generatie. Soldaat van Oranje hoopt iedereen – en vooral jongeren – op een toegankelijke manier te bereiken met het verhaal over ‘keuzes maken’. Zodat de verhalen van de Tweede Wereldoorlog worden besproken en onze vrijheid meer betekenis krijgt. Wij hopen met onze inmiddels grote achterban van 3,5 miljoen bezoekers een bijdrage te leveren aan de missie van War Child.

De samenwerking tussen War Child en Soldaat van Oranje – De Musical wordt uitgewerkt in ondersteuning van kinderen in oorlog en bewustwording bij jongeren van de gevolgen van oorlog. Bijvoorbeeld d.m.v. educatie en muziek. De invulling daarvan wordt op een later moment bekend gemaakt.

Theater Teylingen draait op volle toeren

Het nieuwe theaterseizoen is nog jong, maar Theater Teylingen heeft de uitverkochte producties
Halsoverkop en Menopauze al achter de rug. Voor november staat de voorstelling Stukje Blauw in de startblokken. Met een fijne mix van bekende songs uit films en musicals neemt Stukje Blauw het publiek mee naar een positieve wereld die draait om hoop, liefde en vertrouwen. Wie is nu niet op zoek naar een stukje blauw dat bijdraagt aan geluk?

Deze eigentijdse revue wordt gepresenteerd door de jongvolwassenen (16 t/m 23 jaar) van Theater Teylingen. Zij brengen een wervelende voorstelling met prachtige muziek, zang, dans en flitsende
kostuums. Stukje Blauw is te zien van 17 t/m 26 november in het Theateratelier van Theater Teylingen. Tickets à 15 euro zijn verkrijgbaar via www.theaterteylingen.nl/tickets.

Mamma Mia The Party langer in Nederland te zien

De speelperiode van Mamma Mia! The Party in Rotterdam wordt wegens succes verlengd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Mamma Mia! The Party alleen in de maanden september, oktober en november 2024 in Nederland te zien zou zijn. Maar nu er zo veel vraag blijft naar kaarten, heeft men besloten dat de heerlijke show met muziek van ABBA langer in Rotterdam blijft. 

‘’Het is ongelooflijk dat de belangstelling voor Mamma Mia! The Party onverminderd door blijft gaan,‘’ laat producent Just Entertainment weten. ‘‘Onlangs hebben we al extra matineevoorstellingen toegevoegd in de speelperiode september, oktober en november. Maar het is niet genoeg om aan de grote vraag te voldoen.’’ Vooraf was met de bedenkers van Mamma Mia! The Party, dat ook al in Londen en Stockholm met veel succes wordt opgevoerd, afgesproken dat de voorstelling maximaal tien weken te zien zou zijn. Aan deze speelperiode worden nu 10 weken toegevoegd. 

Mamma Mia! The Party is in Nederland exclusief in Rotterdam te zien. In de Mamma Mia! The Party venue, in het centrum vlak bij de Euromast en Delfshaven, kunnen iedere avond honderden gasten genieten van de fantastische ABBA-nummers in een adembenemende Griekse setting, terwijl er een Mediteraans viergangendiner wordt geserveerd. De avond wordt afgesloten met een geweldige afterparty. 

Vanaf deze week zijn kaarten te koop voor de extra shows van Mamma Mia! The Party. 

Meer informatie op www.mammamiatheparty.nl

Oatmilk studio verwelkomt Sieta Keizer als nieuwe regisseur en artistiek coördinator

Per 1 januari 2024 treedt Sieta Keizer aan als Artistiek Coördinator bij het Brabantse musicalgezelschap Oatmilk Studio. Hierdoor vormt Oatmilk Studio een directie bestaande uit Niels van Doormalen (Algemeen Directeur) en Sieta Keizer (Artistiek Coördinator). Sieta Keizer neemt tevens de regie van de cabaretmusical “Ver van je bed” over van de onlangs overleden Wimie Wilhelm, die na een kort ziekbed op 62-jarige leeftijd overleed.

Sieta Keizer heeft een indrukwekkende loopbaan in de culturele sector. Ze heeft reeds veel jonge creatievelingen gecoacht op gebied van persoonlijke en professionele groei. In het verleden heeft ze gewerkt als casting director bij Joop van den Ende Theaterproducties, later bij Stage Entertainment en vervolgens als artistiek leider en regisseur bij Theater M-Lab. Keizer heeft ook haar kennis gedeeld als docent op Codarts Muziektheater en Fontys Hogeschool voor de Kunsten. In 2025 zal zij de regie verzorgen voor de musical “Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel?”, gebaseerd op de recent uitgekomen bestseller van Francine Oomen.

Producent Niels van Doormalen vertelt: “Sieta en ik hebben al lange tijd gesprekken over artistiek coördinatorschap binnen Oatmilk. Het voelt als een mijlpaal om na drie jaar haar in deze rol te mogen verwelkomen. Als bestuurslid van het eerste uur heeft Sieta een cruciale rol gespeeld bij de formulering van Oatmilk’s artistieke visie, waar het produceren van nieuwe musicals centraal staat.

“Ver van je bed” is een cabaretmusical die de uitdagingen in de maatschappij belicht die soms zo overweldigend lijken dat negeren makkelijker is dan confronteren. Aan deze productie werken componist Ezra van Nassauw, comedyschrijver Maarten Hopman en Annie M.G. Schmidt promovendus mee aan een script en compositie waarin cabaret en musical samensmelten. Sieta Keizer was reeds als casting director betrokken bij dit proces en Niels heeft gevraagd aan Sieta om, na het trieste overlijden van Wilhelm, de regie op zich te nemen. Daarnaast speelt Keizer een centrale rol bij het opstellen van het nieuwe kunstenplan van Oatmilk voor 2025-2028, in samenwerking met schrijfster Hilde van Beek.

Meer dan 125.000 kaarten verkocht voor musical De Tocht

Er zijn inmiddels meer dan 125.000 kaarten verkocht voor de nieuwe musical De Tocht. De cast van de musical ontving hiervoor deze week na afloop van hun voorstelling een Gouden Ticket Award. Tegelijkertijd is er bekendgemaakt dat vanwege de grote vraag er extra voorstellingen zijn toegevoegd aan het speelschema in de kerstvakantie.

De Tocht vertelt het verhaal van afzien, doorzetten en de kracht van vriendschap. Vijf jeugdvrienden sluiten een pact: “Later als we groot zijn, rijden we samen de Elfstedentocht”. In de winter van 2023 maakt belofte schuld, zeker nu één van de vrienden een geheim bij zich draagt en er meer op het spel staat dan enkel het halen van het kruisje. De hoofdcast van De Tocht bestaat uit Wolter Weulink, Nandi van Beurden, Theo Martijn Wever, Boy Ooteman, Jolijn Henneman, Thijs Meester en Maike Boerdam.

De Tocht ging op zondag 1 oktober in première in het Friso Theater in Leeuwarden.

Audities: Pretpakhuis zoekt stagiair acteur

Pretpakhuis, producent van De Komedie over een Bankoverval, zoekt voor meerdere nieuwe grote reizende theaterproducties een stagiair acteur (M,V,X) (18 -25 jaar). Het team van Jon van Eerd’s Pretpakhuis bestaat uit gepassioneerde en bevlogen theatermakers en heeft als doel een breed en kwalitatief hoogwaardig assortiment aan voorstellingen aan te bieden in heel Nederland. In seizen 2024-2025 gaat het team samenwerken met andere theaterproducenten om meerdere producties te produceren.

Aanmelden kan tot 10 november a.s. door je CV met een recente foto (max. 1MB) te sturen naar auditie@pretpakhuis.nl. Het is van belang dat je in het seizen 2024-2025 een MBO/HBO erkende theater- of musicalopleiding volgt. Naast spel zijn ook de zang- en dansdisciplines van belang.

De audities vinden plaats in de week van 20 november in Amsterdam.

Pretty Woman de Musical nu ook toegankelijk voor blinden en slechtzienden

Vanaf deze week is Pretty Woman de Musical in het Beatrix Theater in Utrecht ook toegankelijk voor blinden en slechtzienden. De voorstelling kan dan door middel van audiodescriptie (beeldbeschrijving) worden beluisterd met behulp van de Earcatch-app. Eenmaal de app geactiveerd wordt de audiodescriptie automatisch en synchroon met de voorstelling afgespeeld. De audiodescriptie van Pretty Woman is ingesproken door Willemijn de Vries.

Vorig jaar werd de uitbreiding van de Earcatch-app voor musicals gelanceerd. Op dat moment voor Aladdin, TINA – De Tina Turner Musical en 14 de musical. 14 de musical is nog steeds beschikbaar in de Earcatch-app, daarnaast kan ook Aida door middel van audiodescriptie worden beluisterd.

Header: ©Just Entertainment, ©Jasper Loeffen, ©Theater Teylingen

Eén reactie

  • Ger Broekhoven

    Onlangs de musical “Les miserables” in Heerlen bezocht. Het was een spectaculaire en muzikale belevenis.
    Eén minpuntje : diverse mensen die wij in de pauze hebben gesproken ( op het balcon en onder in de zaal)
    vonden de verstaanbaarheid een probleem. Het Nederlands is nu eenmaal geen geweldige zang-taal.
    Als er in het Italiaans in de opera wordt gezongen, dan wordt de tekst soms in drie talen boven de bühne geprojecteerd. Het zou een oplossing zijn als ook de Nederlandse tekst (bij een in het Nederlands gezongen voorstelling) geprojecteerd zou worden voor al die mensen die toch al niet meer te goed horen en dat kon ik van de ‘klagers’ niet bepaald zeggen. De uitvoeringen in de theaters staan bol van techniek, de tekst projecteren is maar een heel eenvoudige en kleine ingreep. En dat zal de toehoorders zeker waarderen.
    Met vriendelijke groet,
    Ger Broekhoven

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *