Musicals2spot,  Review

Kinky Boots: Everybody say yeah!

Een leuke, opvallende, nieuwe titel dit theaterseizoen is Kinky Boots. Aangezien Kinky Boots in het buitenland al vele theaterprijzen in de wacht heeft gesleept, waaronder een aantal felbegeerde Tony Awards, waren de verwachtingen voor deze musical hooggespannen.

Kinky Boots gaat over Charlie Price (Jonathan Demoor) die de slechtlopende schoenenfabriek van zijn vader erft. De fabriek, die met name saaie, ouderwetse herenschoenen produceert, hangt aan de afgrond van een faillissement. Maar dan leert Charlie de uitgesproken Simon (Naidjim Severina) kennen, die het liefst door het leven gaat als de flamboyante dragqueen Lola. Om de fabriek te redden storten ze zich op de markt van kinky laarzen voor dames die eigenlijk geen dames zijn. Niet iedereen in de fabriek is even blij met deze nieuwe richting en ook Charlies verloofde Nicolai (Linda Verstraten) wil er niets van weten. Naarmate de tijdsdruk toeneemt lijkt een faillissement dichterbij dan ooit.

Be who you wanna be

Het overkoepelende thema dat je kan zijn wie je wilt zijn is iets wat prachtig in deze musical is verweven. Zowel de personages van Jonathan als van Naidjim worstelen hiermee en gedurende de voorstelling komen ze erachter dat ze meer op elkaar lijken dan ze in eerste instantie dachten. Zo realiseren ze zich dat ze beiden het pad volgen dat hun vader voor hen had bedacht. Dit gegeven wordt prachtig uitgewerkt in het nummer ‘In niets mijn vaders zoon’, een intiem hoogtepunt in de voorstelling.

Sex is in the heel

Naast de intieme scènes die het ietwat gammele verhaal staande houden, draait deze show toch vooral om de momenten waarop dragqueen Lola samen met zijn angels het podium bestormd. De spectaculaire choreografieën die de heren uitvoeren op hele hoge hakken doen je van je stoel blazen. Bovendien is het decor ingenieus verwerkt in sommige van deze choreografieën, waardoor deze mini-optredens allesbehalve saai zijn om naar te kijken. Met name bij het knallende nummer voor de pauze ‘Laat je horen zing, yeah, yeah’, kom je als publiek ogen tekort om alle changementen te zien.

Kinky Boots komt naar je toe!

Deze musical moet je gezien hebben omdat het eens even wat anders is. Dragqueens en kinky laarzen is iets wat je niet vaak ziet in musicalland en dat maakt het vernieuwend. Bovendien zie je dat elke acteur in deze voorstelling helemaal één is met zijn of haar rol. Dit geldt niet alleen voor Naidjim en Jonathan, maar ook Dennis Willekens en Vajèn van den Bosch weten hun personages heel goed vorm te geven.

Dus ben jij nog niet geweest? Ga hier dan zeker snel naar toe bij een theater bij jou in de buurt en vergeet niet ‘Be who you wanna be!’

Bestel hier jouw tickets!