Hadestown review
Review

Gun jezelf de trip Way Down Hadestown in Theater Carré!

Wat begon als een folkalbum van zangeres en songwriter Anaïs Mitchell groeide in samenwerking met regisseur Rachel Chavkin uit tot deze voorstelling met de onweerstaanbare, swingende mix van jazz-, blues- en folkmuziek. We hebben het natuurlijk over Hadestown, de musical die al sinds 2006 de harten van menig musicalliefhebber heeft veroverd. Na steden als Vermont, London, New York en Edmonton is de musical Hadestown nu voor het eerst in Nederland te zien. Op zondag 29 juni ging deze in première en MusicalSpot was erbij!

Het verhaal

Hadestown is een musical die het verhaal vertelt van Orpheus en Eurydice, een jonge geliefde die in de onderwereld terechtkomt, en van Hades en Persephone, koning en koningin van de onderwereld. Het is een eigentijdse hervertelling van de oude Griekse mythe van Orpheus en Eurydice, met een focus op thema’s als liefde, hoop, twijfel en de kracht van vertrouwen.

Hadestown Claudia de Breij
©Danny Kaan

Genieten van de eerste tot de laatste seconde

Van mezelf durf ik gerust te zeggen dat ik een doorgewinterde musicalliefhebber ben, maar Hadestown kwam pas relatief laat op mijn radar. Toen ik de muziek eenmaal kende, was ik verkocht. Niet veel later zag ik de shows op West End én Broadway. Toen bekend werd dat Hadestown ook naar Nederland zou komen, maakte mijn hart een sprongetje, al was ik ook sceptisch: zou een Nederlandse versie zich kunnen meten met die internationale toppers? Het antwoord is volmondig: ja. Van begin tot eind heb ik intens genoten.

Hadestown Edwin Jonker
©Danny Kaan

Een gedroomde Hades en Persephone

Voor deze productie is er ‘country-blind’ gecast, wat resulteert in een sterk Nederlands-Engels ensemble. De vijf hoofdrollen worden gespeeld door Nederlandse artiesten, en dat is oprecht bijzonder om te zien. Vooral Joy Wielkens als Persephone is een sensatie. Ze spat van het toneel af : grappig, ontroerend en krachtig en haar stem is ronduit fenomenaal. Edwin Jonker weet als Hades prachtig tegenover haar te staan: hij is een geloofwaardige ‘bad guy’ met een rauw randje, maar ook een man van vlees en bloed. Zijn diepe, donkere stem maakt het plaatje compleet. Edwin en Joy zijn een gedroomde Hades en Persephone.

Ook het jonge stel Orpheus en Eurydice wordt overtuigend neergezet. Jeangu Macrooy zingt indrukwekkend: loepzuiver, gevoelig, krachtig. En hoewel zijn versie van Orpheus wat minder sociaal onhandig is dan je zou verwachten, is zijn spel geloofwaardig. De chemie met Sara Afiba is niet altijd even voelbaar, mogelijk ook door hun lengteverschil, maar Sara geeft haar Eurydice een mooie balans tussen kwetsbaarheid en vuur, en weet met haar stem keer op keer te raken.

Claudia de Breij neemt de rol van verteller Hermes op zich. Het is haar musicaldebuut, en hoewel ze het vocaal en tekstueel prima doet, mist ze hier en daar nog wat bravoure. Haar spel is wat veilig en ingetogen, een tikje meer extravagantie zou de rol sterker maken. 

Hadestown Jeangu Macrooy
©Danny Kaan

Een dynamisch geheel

Naast de vijf hoofdrollen, is het verhaal niets zonder de Fates (April Darby, Aïcha Gill & Joni Ayton-Kent) en de Workers (Mickey Vermeer, Christopher Short, Melissa Otten, Tiago Dhondt Bamberger & Winny Herbert). De drie Fates zijn vocaal zó sterk dat je elke keer opveert als ze zingen. Ook de Workers brengen veel kracht en beweging op het toneel. Het live orkest dat óp het podium speelt, geeft een extra dimensie aan de show. Dit alles zorgt voor een rijke, gelaagde theaterervaring waarin elke rol telt.

Naast een sterke cast, is het ook het decor dat enorme indruk maakt. Bij iedere scène zet het, zonder al te grote veranderen, precies de juiste sfeer neer. Ook de lift en de verschillende draaischijven geven een extra laag aan de voorstelling. Ze zorgen voor dramatische entree’s én gave choreografieën en maken het daarmee een dynamisch geheel. 

©Danny Kaan

Way Down Hadestown

De muziek, het verhaal en de uitvoering smelten in deze productie prachtig samen. En als je Engels niet perfect is? Geen zorgen: op woensdag en vrijdag is er Engelse boventiteling beschikbaar. Gun jezelf deze ‘trip naar de onderwereld’ en laat je deze zomer betoveren in Carré. Je zult er geen spijt van krijgen. Meer informatie over de show vind je hier

Wist je dat MusicalSpot eerder bij een perspresentatie was van Hadestown waarbij Anaïs Mitchell meer vertelde over de show? Het verslag daarvan lees je hier.

Header: ©Hermance van Dijk

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *