40-45, de Musical: een theatervaring om nooit te vergeten
Op zaterdag 21 september 2024 was het dan eindelijk zover. De première van de nieuwe Nederlandse musical 40-45, de Musical. Eerder al was 40-45 een groot succes in België en dus besloot producent Studio 100 dit spektakel ook naar Nederland te brengen. MusicalSpot mocht bij de galapremière in Barneveld aanwezig zijn en vertelt je hoe het was.
Het verhaal
40-45 de musical gaat over twee broers, Dirk (Dorian Bindels) en Louis (Soy Kroon) met een leeftijdsverschil van een jaar. Ze komen uit een warm gezin met vader Emiel (Kees Boot) en moeder Anna (Babette van Veen). De broers zijn hartsvrienden en niets lijkt hun band te kunnen breken. Tot het onvermijdelijke gebeurt: de Tweede Wereldoorlog breekt uit en dat laat sporen na in elke huiskamer, in elk gezin. Ook in het gezin van Dirk en Louis, want de broers kiezen beide voor een andere kant van de strijd.
Een next-level musical
Het meest bijzondere aan 40-45, de Musical is het feit dat je als publiek op rijdende tribunes zit. Dit concept is bedacht Gert Verhulst, één van de oprichters van Studio 100. Toen hij met dit idee op de proppen kwam, vonden mensen hem knettergek. Maar hij zette door en maakte van zijn knotsgekke idee werkelijkheid in de vorm van musical 14-18. 40-45, de Musical kwam daarna als opvolger en was dus eerder al te zien in België. Na meer dan 750.000 bezoekers daar te hebben ontvangen, besloot Studio 100 de musical ook naar Nederland te brengen.
En dat is een cadeautje voor het Nederlandse musicalpubliek. Het is echt een next-level musical, met rijdende tribunes, maar ook een gigantisch decor. Tijdens de voorstellingen worden 8 LED-schermen gebruikt die elke achtergrond kunnen afbeelden die je je maar kunt wensen. En de kwaliteit daarvan is niet normaal! Dan hebben we het nog niet eens over de vliegtuigen, auto’s en zelfs een trein die tijdens de show voorbij komen. Het is een theaterervaring die je nooit zult vergeten!
Het ráákt je!
40-45, de Musical is niet alleen maar spektakel. Het bevat ook een mooi en puur verhaal over een doodnormaal gezin waarin Dirk en Louis de oorlog ieder vanuit hun eigen perspectief meemaken. De twee broers worden tijdens de première gespeeld door Dorian Bindels en Soy Kroon, die dat beiden fenomenaal doen. Hun onderlinge chemie is fijn om naar te kijken; ze hebben echt lol met elkaar op de vloer. Daarmee wordt de sterke band tussen beide broers goed en geloofwaardig neergezet. Een emotioneel moment in de show is tijdens het nummer ‘Doe Maar‘, waarin de broers letterlijk lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Ze zingen het nummer op een brandend vliegtuig terwijl je er als publiek omheen draait. Een indrukwekkend moment!
Dat de broers totaal verschillend zijn, moge duidelijk zijn. Soy Kroon zet Louis neer als een energieke, baldadige jongen die in eerste instantie wat naïef is. Later blijkt dat zijn gevoel voor rechtvaardigheid zwaarder weegt dan dat. Dat komt mede door zijn gevoelens voor de Joodse Leah, die wordt gespeeld door Gaia Aikman. Dat Gaia niet van deze planeet is, wisten we al toen we haar zagen in de krachtige rollen als Nala en Aïda. In 40-45 laat Gaia echter ook zien dat ze klein en gebroken kan spelen. Ze brengt de doodsangst en het verdriet dat haar karakter voelt, feilloos over aan het publiek.
Ook Dorian Bindels weet te overtuigen in zijn rol als Dirk. Ga maar eens proberen geloofwaardig neer te zetten dat je aan de kant van Hitler wil staan. Dorian zet dat overtuigend neer en je begrijpt zelfs af en toe waarom zijn personage Dirk kiest voor deze kant van de strijd. De grootste indruk maakt hij met zijn vertolking van het nummer ‘Alles Gebroken‘. Hierin laat hij zien wat hij vocaal in huis heeft, maar weet hij ook de diepste emoties van zijn karakter goed tot uiting te brengen. Het ráákt je!
Voorstelling staat als een huis
Het verhaal komt in eerste instantie wat langzaam op gang. Hoewel we in deze langere scènes een duidelijk beeld krijgen van de karakters en hun onderlinge verhoudingen, voelt het wat vertragend. Later in de voorstelling komt daar duidelijk verbetering in. Relevante scènes volgen elkaar snel op en blijken allesbepalend voor het einde van het verhaal. Vooral de grote groepsscènes maken veel indruk, met de NSB-scène als “hoogtepunt”. De setting die hierbij wordt neergezet maakt dat je als publiek als het ware onderdeel wordt van deze samenkomst. Dat geeft echt kippenvel.
Daarbij helpt het dat er elke voorstelling 76 (!) mensen op toneel staan, waarvan zo’n 30 figuranten. Het onderscheid tussen de professionele musicalacteurs en de figuranten is eigenlijk niet te maken en dat is erg knap. De voorstelling staat als een huis en dat terwijl er ook voor de acteurs veel zaken zijn om rekening mee te houden; rijdende tribunes, bewegende decorstukken en een heleboel collega-acteurs.
Je zou denken dat het spektakel de boodschap van het verhaal overstemt. Niets is minder waar, want beiden gaan goed hand-in-hand. Wat we wel jammer vinden, is de plottwist aan het einde van de voorstelling. Deze twist, waar we natuurlijk niet al te veel over zullen vertellen, voelt voor ons wat geforceerd en onrealistisch. Dat is jammer, want tot dat moment wordt je écht in het verhaal gezogen, omdat het zo’n eerlijke afspiegeling is van de werkelijkheid.
Soy, Dorian, Jonathan & Wolter; geknipt voor de hoofdrollen
Eerder bezocht MusicalSpot al een try-out van 40-45, de musical en daar mochten we Jonathan Demoor en Wolter Weulink bewonderen in de rollen van Louis en Dirk. Een héle andere ervaring, maar zeker net zo goed! Zowel Jonathan als Wolter zijn alternates, maar zullen de rollen vaak gaan spelen.
Het is fascinerend om te zien hoe beide mannen hun rollen totaal anders aanvliegen, maar dat dit niets afdoet aan het verhaal. In tegenstelling tot Soy Kroon, speelt Jonathan Demoor de rol van Louis wat knullig, op een lieve manier. Hij is, zeker tijdens de eerste scènes, een stuk meer onderdanig aan zijn broer, die ijzersterk wordt neergezet door Wolter Weulink. Vanaf het begin van de voorstelling voel je al een sterke tegenstelling tussen beide broers en naarmate de voorstelling vordert wordt het onderscheid tussen ‘good’ en ‘bad guy’ steeds groter.
Vocaal is het ook een genot om naar deze mannen te luisteren. In hun duet ‘Doe Maar‘, maar zeker ook in hun solo’s ‘Leah‘ en ‘Alles Gebroken‘ zingen ze de sterren van de hemel. Over sterren gesproken ;-), ook het duet tussen Jonathan en Gaia is prachtig! Het is mooi om te zien dat Gaia met zowel Soy als Jonathan een fijne chemie heeft en haar rol met net zo veel overtuiging neerzet.
Wij raden zeker aan om zowel Soy en Dorian, als Jonathan en Wolter te gaan zien. Allemaal zijn ze geknipt om de hoofdrollen te vertolken. Het is ook nog eens makkelijk te plannen, want eerder deelde Studio 100 een speelschema voor alle voorstellingen. Bekijk deze hier!
Gewoon gáán!
De kop is eraf en de komende tijd zal 40-45, de Musical te zien zijn in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Mis dit spektakel niet, want deze voorstelling moet je echt gezien hebben. Niet alleen omdat er op technisch vlak zo wordt uitgepakt, maar ook omdat dit verhaal nog altijd erg relevant is.
Gewoon gáán dus! Kaartjes voor 40-45, de Musical boek je hier!
Eerder spraken we al met een aantal castleden van 40-45, de Musical. Dit interview vind je hier!
Header: ©Studio 100
3 reacties
Riky
Het was een fenomenale voorstelling. Zo een die je zeker voor een 2e keer kunt gaan zien.
Geweldige cast, mooie muziek en zang.
Het enige minpuntje vond ik de stoeltjes die erg klein zijn en heel kort op elkaar staan.
Heel jammer.
Geurt Hendriksen
Heel goede en mooie voorstelling, knap gemaakt.
Minpunt zij. De stoelen die zijn echt verschrikkelijk.
Margreet Hogenkamp
Wat een geweldige indrukwekkende musical, van het begin tot het eind.
Ook een geweldige cast, stuk voor stuk super gespeeld.
Zal voor mij geen straf zijn om deze nog een keer te bezoeken.