Nieuwsoverzicht week 4
Het musicalnieuws van week 4. Wat is er afgelopen week allemaal gebeurd in de theaterwereld.
Milan van Waardenburg speelt hoofdrol in Les Misérables in Londen
Producent Cameron Mackintosh is verheugd te melden dat Milan van Waardenburg, vanaf maandag 11 maart 2024, de hoofdrol van Jean Valjean gaat spelen in Les Misérables in het Londense Sondheim Theatre. Milan maakt zijn West End debuut nadat hij onlangs nog in Nederland en België in Les Misérables te zien was. Voor zijn vertolking van de hoofdrol van Jean Valjean ontving hij lovende kritieken en een Musical Award nominatie voor Beste Hoofdrolspeler in een Grote Musical. Milan was eerder oa te zien als Prins Hans in Disney’s Frozen in Duitsland, Dimitri in Anastasia zowel in Duitsland als in Nederland, luitenant Frederic Charles en Quasimodo in Disney’s The Hunchback of Notre Dame en Herbert in Tanz der Vampire, beide op tournee door Duitsland. Naast Milan zijn ook de Nederlanders Djavan van de Fliert en Anouk van Laake in de Londense versie van Les Misérables te zien.
Koning Willem Alexander opent het nieuwe theater op vrijdag 1 maart
Koning Willem Alexander opent op vrijdag 1 maart het nieuwe Theater aan de Parade. Met een speciaal openingsprogramma wordt het startsein gegeven voor een feestelijk openingsweekend voor de hele stad. Het openingsweekend bestaat uit onder andere het officiële openingsprogramma, een theatraal en muzikaal Open Huis en de Opening Night van blaasmuziekfestival Horn of Plenty. De Koning is aanwezig bij het openingsprogramma en onthult een speciaal openingsteken bij de hoofdingang van het theater.
“Dat de Koning het nieuwe theater opent, markeert voor ons extra dit bijzondere moment waarop zoveel inwoners al een flinke tijd wachten. We zien dat het theater inmiddels al goed in de harten van bezoekers wordt gesloten, en dat is mooi om te zien. Ik ben trots op het nieuwe theater en op al die mensen die hier zo hard aan hebben gewerkt om dit mogelijk te maken. Het nieuwe Theater aan de Parade geeft cultuur nog meer podium in ’s-Hertogenbosch” aldus Wethouder Duurzame verstedelijking, financiën en cultuur Mike van der Geld. Alex Kühne, directeur van Theater aan de Parade vervolgt: “Wij zijn verheugd met de komst van de Koning. Het is heel bijzonder en een ontzettend waardevol gebaar richting iedereen die voor én achter de schermen toewerkt naar de officiële opening en de collega’s van de gemeente ‘s-Hertogenbosch“.
Op zaterdag 2 en zondag 3 maart is het Open Huis. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat is er van alles te doen in het theater. Van de familievoorstelling Pinocchio Effect van Scapino Ballet en Maas theater & dans, de première van JALOEZIE IS EEN BITCH van huisgenoot Kirsten van Teijn en circusvoorstelling EXIT tot de ludieke Bossche Talkshow Stadsgasten van Thijs van de Meeberg en Minou Bosua. De stadscomponist brengt een speciale compositie ten gehore en iedereen die nieuwsgierig is kan het theater komen bekijken. De Kiesdienst is er om twijfelende theaterbezoekers te adviseren en de kleinste bezoekers kleuren een XXL kleurplaat van het theater. Het programma met gratis en betaalde activiteiten, eten en drinken, vult zich de komende weken en is te zien op theateraandeparade.nl/housewarming.
Meer dan 25.000 tickets verkocht voor ‘Mees Kees Op Kamp’
Vorige week ging de musical ‘Mees Kees Op Kamp’ in première en deze week was het opnieuw feest! De gouden ticket award van de VVTP voor de verkoop van 25.000 tickets werd gisteren door producent Giovanni Sturkenboom van STENT Producties overhandigt aan de cast in de Goudse Schouwburg in Gouda.
De afgelopen jaren is ‘Mees Kees’ uitgegroeid tot één van de populairste meesters van Nederland. De meester kreeg vijf bioscoopfilms, twaalf boeken, diverse televisieseries en nu tien jaar na de première van de gelijknamige film: de musical.
De musical vertelt het verhaal over Mees Kees die met zijn klas op kamp gaat naar de duinen. Omdat Dreus wil dat het vooral een leerzame werkweek wordt, geeft ze Mees Kees een goed dichtgetimmerd werkplan mee. Maar Mees Kees zou Mees Kees niet zijn als hij zelfs van het werkplan van Dreus een geweldig kamp weet te maken!
De musical zal tot en met 21 mei 2024 te zien zijn door heel Nederland. Ga voor meer informatie naar: www.meeskeesmusical.nl
Scènefoto's Kraaij & Kroon 'Papadag Bestaat Niet'
De eerste scènefoto’s van de nieuwe Nederlandse komedie Kraaij & Kroon ‘Papadag Bestaat Niet’ zijn er en bekijk je hieronder! Aanstaande maandag zal de voorstelling in première gaan en MusicalSpot is erbij! Houd dus onze socials in de gaten voor een recensie.
Musical de Tocht speelt unieke ochtendshow om 5.00 uur
Musical de Tocht speelt op 21 februari eenmalig een speciale ochtendvoorstelling. De deuren van de foyer gaan open om 5:00 uur, dezelfde tijd waarop de echte Elfstedentocht van start gaat wanneer hij ooit weer doorgaat, de voorstelling start om 6:00 uur. “We willen de magie doorgeven aan de volgende generatie en die magie wordt nog eens extra versterkt door de show ’s ochtends vroeg te spelen. Het maakt de elfstedenbeleving compleet en de ervaring onvergetelijk”, aldus artistiek directeur Madelène van Beuzekom. Voor het eerst in de geschiedenis van musicals wordt een voorstelling zo vroeg in de ochtend opgevoerd. Inmiddels zijn er al meer dan 500 tickets voor deze bijzondere voorstelling verkocht.
Na de voorstelling krijgt het aanwezige publiek een smakelijk Elfstedenontbijt, waar onder het genot van een hapje en drankje kan worden nagepraat over de show en waar herinneringen aan de Elfstedentochten opgehaald kunnen worden samen met Elfstedenleden, deze zijn namelijk in grote getale aanwezig bij deze unieke voorstelling.
Kaarten voor deze eenmalige unieke voorstelling zijn verkrijgbaar via www.musicaldetocht.frl/ochtend
Jongvolwassenen gaan graag en vaker naar het theater
Nederlanders gaan weer graag, en willen nog vaker, naar het theater. Dat is de uitslag van het grote landelijke onderzoek Toekomstperspectief theaterbezoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Ook geeft een grote meerderheid aan dat een bezoek aan het theater belangrijk tot zeer belangrijk is. Tijdens het komend Nationaal Theaterweekend gaan er honderdduizenden Nederlanders naar een van de vele voorstellingen in de ruim tachtig theaters in het land. Uit de grootschalige enquête van het onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy, in opdracht van het Nationaal Theaterweekend, blijkt dat men ook op andere dagen graag naar het theater gaan en het voornemen hebben om dit vaker te gaan doen.
Zestig procent van de volwassen Nederlandse bevolking vindt het belangrijk tot zeer belangrijk dat zoveel mogelijk Nederlanders een concert en/of voorstelling kunnen meemaken. Als redenen geven ze ontspanning/plezier (82 procent), het even in een andere wereld zijn (59 procent), iets bijzonders beleven (52%) en leerzaamheid (47%) op. Een belangrijke groep van de theaterbezoekers (30%) geeft aan het komende jaar vaker te gaan, terwijl slechts negen procent zegt minder vaak te zullen gaan. Van de groep die het afgelopen jaar minder naar het theater is geweest, zegt 44% dat zij vaker naar het theater willen gaan. Per saldo is de verwachting dat het aantal theaterbezoekers de komende 12 maanden zal stijgen. ‘Wat ons heel positief stemt is dat de groei vooral bij de groep jongvolwassenen (18-34 jaar) wordt verwacht,’ laat Boris van der Ham, voorzitter van de VVTP, weten. ‘In de afgelopen jaren hebben we hen op diverse manieren proberen te bereiken en dit onderzoek laat zien dat we op de goede weg zijn.’
‘We zijn ontzettend blij met de uitkomst van dit eerste onderzoek,’ laat Albert Verlinde, voorzitter van het Nationaal Theaterweekend weten. ‘Vanuit de theaters hoorden we al positieve berichten. Door dit onderzoek te laten uitvoeren krijgen we een goed inzicht of het publiek vaker wil gaan en zo niet, wat de redenen daarvoor zijn. Dan kunnen we daarop weer anticiperen. Het toont een positief perspectief voor de Nederlandse theatersector. Toch blijft er werk aan de winkel. Van de groep die weleens een theater heeft bezocht, zegt 26% dat ze voorheen vaker zijn geweest. Terwijl 23% gelukkig ook aangeeft naar meer voorstellingen of concerten te zijn geweest dan een jaar eerder.’
Een kleine meerderheid (58%) van de groep die minder naar het theater is gegaan, geeft het kostenniveau als reden op. Ook te weinig (aantrekkelijke) voorstellingen/concerten (41%) en gezondheidsredenen (40%) zijn belangrijke redenen.
Het gehele onderzoek Hendrik Beerda Brand Consultancy is op aanvraag verkrijgbaar.
Header: ©Johan Persson, ©STENT Producties, ©Annemieke van der Togt